A külföldi autóvásárlás előnyei és buktatói 

 

Ár, minőség, presztízs. Talán ez a három legfontosabb cél, amely vezérel minket akkor, amikor külföldről próbálunk meg autót behozni Magyarországra.

 

Még a három szempont közül is kiemelkedik az ár, amelyről mondhatjuk és bizonygathatjuk az ellenkezőjét, igenis fontos és releváns tényező. A vásárló célja, hogy az adott típust a lehető legjobb áron szerezze meg, és hogy azután ne kelljen több adót, vámot, áfát vagy egyéb forgalomba helyezési díjat fizetni, mint ha azt Magyarországon vásárolná meg.

A minőség sem elhanyagolható szereplője a kérdéskörnek, hiszen hiába olcsóbb az autó, ha a külleme, állapota hagy maga után némi kivetnivalót. Leharcolt, rossz állapotban lévő gépkocsiért vagy motorkerékpárért hiába fizettünk csak feleannyit, olyan érzésünk lesz idővel, mintha vagyonokat adtunk volna ki (néha a semmiért).

 

A presztízs leginkább az olyan járművek esetében számít, mint a veterán autók vagy a ritka modellek (Európában például bizonyos amerikai autók). És persze ilyenkor azonnal visszacsatolunk az első két ponthoz (a jó ár és a megfelelő minőség miatt választjuk az importot), hiszen ha ezek nincsenek szinkronban, megint csak egyszerűbb betérni a legközelebbi autókereskedésbe, és egyszerűbb módon elintézni az igények kielégítését.

 

Eldönteni azt, hogy megéri-e az autóimportálás mellett dönteni vagy sem, nagyon nehéz, mivel a folyamatnak rengeteg előnye és hátránya is; sokszor pedig csak a procedúra legvégén derül ki, hogy hiábavaló volt minden erőfeszítés.

 

Kezdjük a negatív dolgokkal, hiszen jobb túlesni ezeken mindjárt az elején. Sok szakértő úgy gondolja, hogy autót importálni kockázatos dolog, és a kockázat néha nem éri meg. Való igaz, az autóvásárlás alapjában véve is kényes dolog, hát még ha mindez külföldön, vagy külföldről történik.

Új autó vásárlása esetén (például egy amerikai modellnél) ezen a téren nem vállalunk kockázatot, a használt autóknál azonban nagyobb az esélye a különböző rejtett hibáknak és problémáknak. Ilyenkor garanciára ne is számítsunk, vagyis a felfedezett bajjal együtt kell élnünk, és egyetlen megoldásnak a javítás marad.

 

Az autóimportálásban jártas szakértők szerint ráadásul gyakran előfordul az is, hogy a behozott gépjármű minősége nem jobb a hazai kínálat darabjainál. Cserébe viszont vesződnünk kell a keresgéléssel, az ügyintézéssel, és persze fizethetjük a regisztrációs adót (Európai Uniós vásárlás esetén). Egy tengeren túlról hozott autónál akár az autó árának duplája is lehet az összköltség, valamint számolni kell azzal, hogy az engedélyeztetés során meg kell felelni pár uniós előírásnak is.

 

Egy amerikai modell sok apróságban eltérhet attól a követelményrendszertől, amit például a magyar hatóságok támasztanak, így hiába néz ki szépen a Mustang piros indexe, hogy ha hazánkban a sárga az elfogadott szín. A használt autóknál pedig még az átalakítások és a hosszas procedúra sem nyújtanak elég garanciát arra, hogy kedvező végeredményben részesül a kérésünk.

 

Előfordult, hogy egy-egy gépjármű végül nem kapott engedélyt a hatóságoktól, így a tulajdonos hoppon maradt, és nem vihette ki a hazai közutakra a két- vagy négykerekűt.

 

Összefoglalva a hátrányt: magas költség és kockázat (szállítás) az új autók esetében; rizikós állapot és rizikós engedélyeztetési végeredmény a használt autók esetében.

 

Cserébe viszont van előnye is annak, ha külföldről szeretnénk autó behozni, mégpedig nem is kevés. Az olyan modellek esetében, amit hazánkban nem forgalmaznak, sokak számára megéri a kockázat és a költség, és cserébe végül olyan élményben részesülnek, ami megérte a pénzt és a fáradtságot.

 

Egy-egy ritka modell (legyen szó újról vagy veteránról) még mindig olcsóbban kerülhet hozzánk, és olyan presztízsben részesülünk, amely bearanyoz minden korábbi – esetleges – szenvedést.

 

autóimport előnye és hátránya

 

Az Európai Unió tagországaiban pedig a könnyített folyamatok miatt szinte vétek otthagyni egy jó vételnek számító autót, hiszen a szállításon és a regisztrációs adón (illetve az árban akár benne lévő áfán) kívül nem is kell más extrát fizetni, máris mehetünk az általános ügyintézések ablakához a szokványos procedúra lezavarása végett.

 

Bár gyakran előfordul az is, hogy a behozott autó állapota rosszabb a vártnál, az esetek komoly százalékában viszont egész jó minőségben megőrzött gépjárműveket találunk a külföldi piacon. Sok menedzser igyekezett szép állapotban megőrizni luxusautóját, amit aztán kedvezőbb áron igyekszik továbbadni, ezekre pedig kis szerencsével le is csaphatunk.

 

Az ár releváns lehet még akkor is, ha nem tökéletes állapotban lévő gépjármű vagy motorkerékpár megvételén gondolkodunk (törött ,vízkáros stb.). Az itthon javításra, kipofozásra váró modelleket ugyanis szintén olcsón szerezhetjük be, és még a javítás és a forgalomba állítás költségei után is pluszban leszünk.

 

A veterán autók beszerzését emellett adókedvezmény segíti a tengeren túlról és az Unión kívülről, ezért egy-egy ritkább, tetszetős darab kapcsán megéri a fáradtságot venni, és fizetni a fuvarozást, a biztosítást és a csökkentett áfát, valamint a regisztrációs adót. Cserébe egyedi darabot kapunk, amivel megjelenni nem akármilyen teljesítmény.

 

Összegezve az előnyöket és a hátrányokat, azt láthatjuk, hogy alapos gondolkodás és mérlegelés után érdemes külföldről autót importálni, azonban tudnunk kell, mit szeretnénk, és ismernünk kell az előnyöket, illetve a hátrányokat.