Megéri-e autót vagy motort importálni Magyarországra?

 

A bölcs ember jól tudja, hogy minden kérdés relatív, így a címben feltett is leginkább attól függ, hogy az importálással jobban járunk-e, mintha mondjuk a közeli használtautó-kereskedésnél vásároltunk volna egy tetszetős darabot.

 

A kérdésre adott választ persze nemcsak a költségek, hanem az elérhetőség és a minőség is meghatározza. Vannak olyan autók, amiket hazai forgalmazásban szinte lehetetlen megvásárolni (gondoljunk csak az amerikai autókra), illetve megtörténhet az is, hogy egyből beleszeretünk egy autócsodába külföldi utunk során.

 

amerikai autó behozatal

 

Az biztos, hogy általában véve nem biztosan lesz olcsóbb a külföldről behozott autó vagy motorkerékpár, legfőképpen akkor nem járunk jobban, ha csak a költséghatékonyság motivál. Az Európai Unió tagországaiból behozott autókkal vámmentesen gurulhatunk át a határon, azonban csak regisztrációs adó (és egyéb, további költségek) megfizetése után helyezhetjük őket forgalomba. Emellett ne felejtsük el a kiutazás költségeit, a szállást... Ez sok esetben kiegyenlíti az árakat a hazai kínálathoz képest, hacsak nem profikat bízunk meg akik biztosra mennek és komoly, megbízható hattérrel rendelkeznek autóimport területén. Természetesen magunk is intézhetjük a "szürkeimportot", de itt nagyon körültekintőnek kell hogy legyünk. Lehetőleg vigyünk magunkkal valakit, aki már hozott be külföldi gépjárművet.

Bármely nem EGT-országból érkező járműre pedig a vám megfizetése után általános forgalmi adót és regisztrációs adót kell fizetni, így az esetek komoly százalékában itt sem marad nagyságrendekkel több pénzünk, ellenben a nyakunkba zúdul egy rakás ügyintézés.

 

Összességében tehát elmondható, hogy az ész nélkül végzett járműimport nem feltétlenül kifizetendő. Persze mindjárt más a dolog, ha nem hagyjuk ki a buliból az észérveket, és céltudatosan, aprólékosan közelítjük meg a témát.

A tengerentúlról érkező, nálunk nem forgalmazott autókat igencsak kedvező áron szerezhetjük meg, és kiváltképp jól járunk, ha egy szépségdíjas veterán autóval próbáljuk megörvendeztetni magunkat. De lássuk a példákat új és régebbi autók esetében.

Egy új Mustang kupét az Egyesült Államokban akár nettó ötmillió forintnyi dollárért is megkaparinthatunk, azonban a számolás itt nem ér véget. A Magyarországra történő szállítás miatt – szerencsésebb esetben, betársulva másokhoz – egy félmilliós költséget azonnal felírhatunk a kis jegyzetlapra, de nem árt számolni egy 250 ezer forintos biztosítási díjjal sem.  Aki még bírja idegekkel, az ezt követően mehet vámoltatni (10 százalék, azaz ismét egy feles), majd jöhet az általános forgalmi adó ( ami akár 1,3 millió is lehet, hiszen hozzácsapják a szállítási költséget). 

 

Amikor a Mustang megérkezik Magyarországra, mehetünk is engedélyeztetni, hogy végre piros-fehér-zöld rendszámmal furikázhassunk a Bajcsyn. A regisztrációs adó mintegy 400 ezer forint egy 3,7 literes Ford ikon esetében. Ahhoz, hogy az autó megfeleljen az európai normáknak, át kell pár apróságot alakítani rajta (index színe, lámpa világítási iránya, stb.), és máris ott tartunk, hogy az egész folyamat lassan a 9 milliónál tart, vagyis az autó eredeti árának majdnem a duplájánál. Egy Camaróval persze egyszerűbb ez a procedúra, viszont az egész folyamat kiválóan érzékelteti, hogy a kedvező amerikai árak önmagukban semmit sem érnek.

Más a helyzet a veterán autókkal, amiknek behozatali költségei sokkal kisebbek, ha a jármű életkora felülről verdesi a harmincat. Ilyen esetben mentesülünk a vámfizetés kötelezettsége alól, valamint az áfa mértéke is kedvezőbb (akár harmadannyi). Nincs szükség átalakításra, valamint a rendszámhoz szükséges ügyintézésnél is csak az alkatrészek eredetiségét vizsgálják meg.

A kedvező lehetőségek miatt népszerűek az Egyesült Államokból származó veterán autók, valamint a globálisan kapható modellek. Szakértők szerint ezeket az autókat akkor éri meg külföldről (speciális a tengeren túlról) behozni, ha azok ára a hazai piacon elér egy bizonyos szintet (például 4 millió forintot).

A legtöbben persze a kockázatra próbálják felhívni a figyelmet, hiszen az sem mellékes téma. Gondoljunk csak arra, hogy az autót kár éri a szállítás közben, vagy még a hosszas procedúra során sem engedélyezik a forgalomba állítást. Érdemes kiszámolni, mekkora nyereségünk lehet a folyamat végén, és ha ez kevesebb, mint 20-25 százalék, akkor kétszer is át kell gondolni a dolgot.

 

Előnyünk még akkor származhat az importból, ha külsejét tekintve nem tökéletes állapotú autót próbálunk Magyarországra hozni. Ezeknek az ára kint nagyságrendekkel olcsóbb (a hibák miatt), és a kedvezőbb javítási költségekkel is megéri behozni, hiszen a nyereségünk így nagyobb.

Nem szabad kihagyni a felsorolásból azt a tényt sem, hogy bizonyos életkor felett egy-egy típus már drágább Magyarországon, mint mondjuk Németországban. Azok, akik a vételi oldalon állnak, és azzal szembesülnek, hogy ennek ellenére is kedvező áron próbálnak nekik egy autót elsózni hazánkban, azok joggal gondolhatják, hogy olyan trükkök lehetnek a háttérben, mint a kilométerállás visszatekerése.


 

Hogy külföldi autót megéri-e behozni, az olyan kérdés, amelyre a választ csak sok tényező ismeretében lehet megadni. Speciális autók esetében (veterán vagy amerikai modell) megérheti, ha másképp nem juthatunk hozzá a típushoz, illetve ha nekünk mindenképp az a darab a vágyunk. 

A regisztrációs adó csökkenésével a kedvezőbb árú Európai Uniós autókat mindenképp megéri behozni, ha annak állapota ezt lehetővé teszi, valamint ha a költségek összeadása után 20-25 százalékos nyereségünk lehet az üzleten.

Érdemes azonban jól átgondolni a folyamatot, pontosan felmérni az árakat és összehasonlítást végezni, illetve minden folyamatot alaposan megtervezni.