10 Ok, Amiért Ne Lízingeljen Új Autót Magánszemélyként - Őrület
Új autó lízingje magánszemélyként - ha ide kattintott válaszolja meg ezt a kérdést először: olyan autót akar birtokolni, amit nem engedhet meg magának? Vagyis, készpénzben nem tudná kifizetni az autót egyben, vagy a kölcsön részleteit nem bírná?
Elárulok egy titkot. Az esetek nagy százalékában ez a sztori. Az autólízing népszerűsége az elmúlt években folyamatosan nőtt, és ennek egyik leggyakoribb oka az, hogy az emberek olyan autót szeretnének birtokolni, amit valójában nem engedhetnének meg maguknak, ha meg kellene vásárolniuk. Tények lejjebb.
Ha nem akar tovább olvasni, mert nem érdekelik a részletek, legalább ezt értse meg:
Az autó legdrasztikusabb értékvesztését Ön állja, anélkül hogy bármilyen tulajdonjogot szerezne.
Ne lízingeljen autót magánszemélyként, mert:
- Az emberek gyakran olyan autókat lízingelnek, amiket valójában nem engedhetnek meg maguknak.
- A lízingelt autó legjelentősebb értékvesztését a lízingelő állja, anélkül hogy tulajdonjogot szerezne.
- Értékvesztés: Ahogy a lejjeb kifejtjük, "Az autó legdrasztikusabb értékvesztését Ön állja, anélkül hogy bármilyen tulajdonjogot szerezne." Az új autók értéke az első években csökken a leggyorsabban.
- Túlköltekezés: sokan olyan autót lízingelnek, amit valójában nem engedhetnek meg maguknak. Ez pénzügyi túlvállaláshoz vezethet.
- Tulajdonjog hiánya: A lízingelt autó nem a lízingelő tulajdona, ami korlátozza a használatát és az esetleges módosítások lehetőségét.
- Magasabb összköltsége: Hosszú távon a lízing általában drágább, mint a vásárlás, különösen ha figyelembe vesszük a kamatokat és egyéb díjakat.
- Kilométer-korlátozások: A legtöbb lízingszerződés szigorú kilométer-korlátozásokat tartalmaz, ami extra költségeket eredményezhet, ha túllépik azokat.
- Hosszú távú elkötelezettség: A lízingszerződések általában több évre szólnak, ami korlátozhatja a rugalmasságot. Ha megváltoznak a körülményei vagy igényei, nehéz lehet idő előtt kilépni a szerződésből jelentős pénzügyi veszteség nélkül.
- Rejtett költségek: A lízingszerződések gyakran tartalmaznak extra díjakat és költségeket, amelyek nem mindig nyilvánvalóak az elején. Ilyenek lehetnek például a túlzott kopás díja, az extra biztosítási követelmények, vagy a szerződés lezárásának költségei.
- Folyamatos fizetési kötelezettség: A lízing lényegében egy folyamatos havi kiadást jelent, ami hosszú távon terhelheti a költségvetését. Szemben egy megvásárolt autóval, amit teljesen kifizetve akár évekig használhat további jelentős kiadások nélkül.
Vásároljon inkább használt autót, vagy takarékoskodjon új autóra. Hosszú távon jobban jár anyagilag és több anyagi szabadsága lesz.
Az autólízing népszerűsége az elmúlt években
Nőtt.
Nem hiszi? Itt vannak a konkrét tények és számok:
Az autólízing Európában az utóbbi években jelentős növekedést mutatott, különösen a magánszemélyek körében. A legfrissebb statisztikák szerint Európában az új autók regisztrációinak körülbelül 25%-a lízingelt vagy bérelt jármű, míg ez az arány 2014-ben még csak 16% volt (Global Fleet) (Dataforce). Ez a növekedés nagyrészt a megváltozott fogyasztói szokásoknak és az alacsony kamatlábaknak köszönhető, amelyek vonzóbbá teszik a lízinget, mint a hagyományos autóvásárlást.
Az autólízing rejtett költsége: Az értékcsökkenés finanszírozása
Bonyolultnak hangzik, de nem az.
Amikor új autó vásárlását fontolgatjuk, a lízing vonzó opciónak tűnhet (az előző linken az előnyök és hátrányok felsorolásra kerülnek). Az alacsonyabb havi részletek, az új autó néhány évente, és egy olyan jármű vezetésének lehetősége, amit egyébként nem engedhetnénk meg magunknak, csábító lehet. De mielőtt aláírnánk a szerződést (Kérem, ne tegye!!), fontos megérteni a lízing pénzügyi buktatóit – különösen azt, hogyan végezzük az autó legmeredekebb értékcsökkenésének finanszírozását.
Az értékcsökkenés csapdája
Íme a kemény igazság: az autók gyorsan veszítenek értékükből, különösen az első néhány évben. Ezt a gyors értékvesztést nevezzük értékcsökkenésnek, és ez az a rejtett költség, amit sok lízingelő figyelmen kívül hagy.
Nézzük meg részletesen:
- Új autó illat, új autó értékcsökkenés: Abban a pillanatban, amikor egy új autót elvisz a kereskedésből, az körülbelül 10%-ot veszít az értékéből. Az első év végére ez az autó már 20% vagy még több értéket veszített.
- A meredek lejtő: Az első három évben egy autó akár az eredeti értékének 50%-át is elveszítheti. Ez az időszak egybeesik a legtöbb lízingszerződés tipikus hosszával. Véletlen lenne?
- Fizetés a zuhanásért: Amikor lízingel, a havi részletei lényegében ezt a gyors értékcsökkenést fedezik. Ön finanszírozza az autó legjelentősebb értékvesztését anélkül, hogy bármilyen tőkét építene.
Ha egy dolgra emlékszik ebből a cikkből az legyen ez: "A gépkocsi legjelentősebb értékcsökkenését Ön finanszírozza, anélkül hogy bármilyen tulajdonrészt szerezne benne."
A lízingcég nyer, Ön veszít
A lízingcégek profitra és nem veszteséges üzletre törekednek. Ki gondolta volna. Az Ön részleteit az autó becsült értékcsökkenése alapján számolják ki a lízing időtartamára, plusz kamatokkal és díjakkal. Ez azt jelenti, hogy Ön az autó értékcsökkenésének legmeredekebb részét fizeti, de a lízing végén semmit sem tud felmutatni.
Egy dolgot értsen meg: a lízingcéket profitorientáltak, Ön szerint a lízingszerződés kinek fog kedvezni?
Nyilván olyan szerződést fognak Önnel aláiratni, amely nem az Ön malmára fogja hajtani a vizet. Sem pénzügyi, sem jogi szempontból.
Egy valós példa
Képzelje el, hogy egy 10 millió forintos autót lízingel három évre. A lízingcég úgy becsüli, hogy az autó 6 millió forintot fog érni a futamidő végén. Az Ön részletei ezt a 4 millió forintos értékcsökkenést fedezik, plusz a kamatokat és díjakat. Amikor visszaadja az autót, több millió forintot fizetett azért a kiváltságért, hogy vezethette azt a leggyorsabban értéket vesztő éveiben, és nincs semmilyen eszköz a birtokában.
Az alternatíva: Vásárlás és megtartás
Ha ehelyett megvásárolja az autót és több évig megtartja, az értékcsökkenés költségét hosszabb időre osztja el. A kezdeti meredek csökkenés után az értékcsökkenés üteme lelassul, és az autója értékesebb eszközzé válik ahhoz képest, amennyivel tartozik érte (ha finanszírozta).
Bár a lízing alacsonyabb havi részleteket és az új autó gyakoribb vezetésének izgalmát nyújthatja, nem a legjobb pénzügyi döntés. A lízingeléssel önként vállalja, hogy kifizeti az autó legmeredekebb értékcsökkenését anélkül, hogy hosszú távú előnyt szerezne.
Mielőtt lízingelne, fontolja meg egy enyhén használt autó vásárlását, vagy egy új autó megvételét, amit sok évig tervez megtartani. Így az értékcsökkenés költségét hosszabb időre oszthatja el, és potenciálisan tőkét építhet a járművében.
Ne feledje, az okos autótulajdonlás nem csak a havi részletről szól – hanem az általános pénzügyi hatásról. Ne hagyja, hogy egy új autó néhány évenkénti vezetésének vonzereje elvakítsa a lízing valódi költségével szemben.
Autólízing magánszemélyként
Drága havi költségek, szigorú futásteljesítmény-korlátozások, és nincs tulajdonjog. Érdemes kétszer meggondolni!
Most pedig, ahogy a címben ígértük, itt a 10 pont amiért nem érdemes új autót lízingeljni magánszemélyként.
10 Pont, Amiért Ne Lízingeljen Új Autót Magánszemélyként
- Nincs Tulajdonjog
A lízingelés olyan, mintha házat bérelne: miért bérelne és "pazarolná a pénzt", amikor megvásárolhatná és végül birtokolná? Ha azt szeretné, hogy az Ön neve szerepeljen az autó tulajdoni lapján, a lízing nem Önnek való. A legtöbb lízing szerződés végén vissza kell adnia az autót, bár egyes megállapodások lehetőséget adnak a megvásárlásra. - Két-három éves elkötelezettség
A legtöbb lízing szerződés két vagy három évre szól, ami azt jelenti, hogy erre az időszakra jelentős havi kifizetésekre és ugyanazon autó használatára kötelezi el magát. Bár léteznek rugalmasabb lehetőségek, mint például rövidebb távú autó előfizetések, ezek ritkábban elérhetőek. - Magas szerződésbontási díjak
Ha a lízing szerződést idő előtt fel akarja mondani, komoly díjakat kell fizetnie. Gyakran a lízing fennmaradó részének teljes összegét ki kell fizetnie, ami jelentős terhet jelenthet, és a lízingcégekkel való alku sem egyszerű. - Szigorú futásteljesítmény korlátozások
A legtöbb lízing szerződés éves futásteljesítmény korlátozást tartalmaz, általában 16 000-20 000 kilométer között. Ha rendszeresen többet vezet ennél, magasabb futásteljesítményű lízinget kell választania, különben túlfutási díjakat kell fizetnie. - Magasabb kamatok a lízingnél, mint a kölcsönnél
Meglepő lehet, de a lízingnél magasabb kamatot fizet, mint egy vásárlási hitelnél. Mivel a lízingnél nincs fedezet (nem birtokolja az autót), a hitelezők általában magasabb kamatokat számítanak fel kockázatcsökkentés céljából. Ez jelentős része a havi lízingdíjnak. - Nem használhatja az autót a következő vásárlás finanszírozására
Gyakran az autótulajdonosok több vásárláson keresztül haladnak előre, minden alkalommal frissítve, amíg végül elérik az áhított autót. A lízingelésnél viszont az autót vissza kell adnia a lízing végén, így soha nem használhatja fel a járművet a következő finanszírozására. - Nem szabhatja testre a lízingelt autót
Ha szereti testre szabni autóját, a lízing nem Önnek való. A lízingszerződések általában szigorú feltételeket szabnak, hogy mit tehet és mit nem az autóval. Az autót az eredeti állapotában kell visszaadnia, mínusz a normál kopás. - Ön felelős a karbantartásért és javításokért
Bár nem birtokolja az autót, mégis Ön a felelős a karbantartásért és javításokért. Ezek a költségek gyorsan felhalmozódhatnak, és a lízingcég elvárja, hogy igazolja az autó karbantartását a lízing időtartama alatt. - Fizetnie kell a regisztrációért és az útmenti segélyszolgálatért
A lízingelt autóknál is Önnek kell gondoskodnia a regisztrációról és az útmenti segélyszolgálatról, de anélkül, hogy valóban birtokolná az autót. A regisztrációs díjak a lízingelt autók esetében magasabbak lehetnek, mint a saját tulajdonú autóknál. - Ha az autó totálkáros lesz, a lízingfeltételek változatlanok maradnak
Megfelelő biztosításra (gap coverage) van szüksége, mert ha súlyos balesetet szenved, és az autó totálkáros lesz, a lízingfizetések változatlanok maradnak. Megfelelő biztosítás nélkül lehet, hogy ki kell fizetnie a lízing hátralévő részét anélkül, hogy bármit is birtokolna. Az autóbiztosítás gyakran magasabb a lízingelt autóknál, mint a saját tulajdonúaknál.
Ezért érdemes kétszer is meggondolni az autólízinget magánszemélyként, és alaposan mérlegelni a hagyományos autóvásárlás lehetőségeit.
Autólízing vagy vásárlás?
Számunkra egyértelmű: vásárlás.
Igen, tudjuk és értjük hogy nem engedheti meg magának ugyanazt az autót, mint ha lízingelne (a legtöbb esetben). Gondolkodjon hosszú távon. Ne essen a lízingcégek csapdájába. Ugye érti, amit fenn leírtunk?
A lízingcégek olyan szerződést fognak kötni Önnel, amely számukra lesz előnyös, nem Ön számára.
Valamint azon is töprengjen al egy pillanatra, hogy kinek szeretne imponálni a lízingelt autóval, amit nem engedhet meg magának?
Ha mégis lízingel, köszönjük! Az használtautó piacon 2-4 év múlva meg fog jelenni autója, melynek értékcsökkenését Ön fizette, de valójában sosem volt az Öné 🙂
Viszont az alábbi informatív táblázat nagyban segíthet szemléltetni az autólízing és a vásárlás közötti különbségeket. Ez egy olyan táblázat, amely összehasonlítja a két lehetőséget:
Szempont | Lízing | Vásárlás |
---|---|---|
Kezdeti költség | Általában alacsonyabb | Magasabb (önerő vagy teljes ár) |
Havi költség | Általában alacsonyabb | Általában magasabb (ha hitellel vásárol) |
Tulajdonjog | Nincs | Van |
Értékcsökkenés terhe | Teljes mértékben a lízingelőé | A tulajdonosé, de hosszabb távon elosztva |
Használati korlátozások | Van (pl. kilométer-limit) | Nincs |
Módosítási lehetőségek | Korlátozottak vagy tiltottak | Szabadon módosítható |
Szerződés rugalmassága | Korlátozott | Rugalmas (eladható bármikor) |
Karbantartási költségek | Néha részben fedezve, de legtöbbször a Lízingelő felelős érte | Teljes egészében a tulajdonos fizeti |
Hosszú távú költség | Általában magasabb | Általában alacsonyabb |
Autócsere lehetősége | Könnyebb, gyakoribb | Nehezebb, ritkább |
Futásteljesítmény korlátozások | Igen, általában évi 16 000-20 000 km | Nincs korlátozás |
Biztosítási költségek | Magasabb, különösen gap biztosítás szükséges | Általában alacsonyabb |
Végső érték | Nincs, az autót általában vissza kell adni | A maradványérték a tulajdonost illeti |
Ez a táblázat segít vizuálisan összehasonlítani a lízing és a vásárlás főbb aspektusait. Természetesen a pontos számok és feltételek változhatnak az egyéni ajánlatok és körülmények függvényében, de ez a táblázat jó kiindulópont lehet a döntéshozatalhoz.
Most akkor ugye ne lízingeljek autót magánszemélyként?
Így van. A legtöbbünknek nem éri meg az autólízing.
A lízingnek megvannak a maga előnyei azok számára, akiknek rugalmasságra és alacsonyabb havi részletekre van szükségük. De bárki számára, aki a nagyobb képet és a hosszú távú pénzügyi előnyöket nézi, a vásárlás - különösen egy jól karbantartott használt autó - az okosabb választás.
Bár az autó lízingje rövid távú előnyökkel jár, például alacsonyabb havi törlesztőrészletekkel és a legújabb modellekhez való hozzáféréssel, a hosszú távú pénzügyi következmények miatt a legtöbb esetben előnyösebb megoldás az új vagy használt autó vásárlása. A lízing folyamatos kifizetésekkel, rejtett költségekkel jár és tulajdonjog nélkül maradhat. A legtöbb magánszemély számára az autóvásárlás nagyobb pénzügyi szabadságot és hosszú távú értéket biztosít.