Regisztrációs adó kalkulátor 2025
Menü

Autógumi: hogyan működik és mire figyeljünk vásárlásnál

Autógumi - Ha új gumiabroncsok vásárlása előtt áll, a gumiabroncsok specifikációinak összes változója és a gumiabroncs-értékesítők vagy "szakértők" által hallott zavaros szakzsargon meglehetősen stresszessé teheti a vásárlást. Vagy talán csak szeretné teljes mértékben megérteni a már meglévő gumiabroncsait, a működő fogalmakat, az oldalfaljelölések jelentőségét. Mit jelentenek ezek a dolgok hétköznapi nyelven?

Ebben a cikkben feltárjuk, hogyan épülnek fel a gumiabroncsok, és megnézzük, mi van egy gumiabroncsban. Megtudjuk, mit jelentenek a gumiabroncs oldalfalán található számok és jelölések, és megfejtünk néhány gumiszlenget. A cikk végére megérti, hogyan támogatja az abroncs az autóját, és tudni fogja, miért alakulhat ki hő a gumiabroncsokban, különösen, ha alacsony a nyomás. Képes lesz arra is, hogy helyesen állítsa be a gumiabroncsnyomást, és diagnosztizáljon néhány gyakori gumiabroncsproblémát!

Autógumi vásárlásánál figyeljünk a gumiabroncs méretére, amely a jelenlegi abroncsok oldalfalán található adatok alapján azonosítható. Fontos a sebességi besorolás is, amely az autó maximális sebességéhez igazodik. A futófelület kopási minősítése és a kilométer-garancia segíthet megbecsülni a gumiabroncs élettartamát. Végül, vegyük figyelembe az autó használati körülményeit, és válasszunk megfelelő típusú abroncsot (pl. négyévszakos, nyári, téli).

Mindezeket lejjebb részletesen tárgyaljuk.

autógumi szerkezete

Miből áll össze egy autógumi?

Ahogy az alábbiakban látható, egy gumiabroncs több különböző összetevőből áll.

  • gumiköpeny egy gumival bevont, nagy szilárdságú acélkábelből készült hurok. Ez adja a gumiabroncsnak azt a szilárdságot, amely ahhoz szükséges, hogy a gumiabroncs a keréktárcsán maradjon, és kezelni tudja a gumiabroncs szerelőgépek által a felnire való felszereléskor kifejtett erőket.
  • test több különböző szövetből, úgynevezett rétegekből áll. A leggyakoribb rétegszövet a poliészterkord. A radiál gumiabroncsok kordjai a futófelületre merőlegesen futnak. Néhány régebbi autógumiban diagonál gumiabroncsokat használtak, olyan abroncsokat, amelyekben a szövet a futófelülethez képest ferdén fut. A rétegeket gumival vonják be, hogy segítsék a többi alkatrészhez való tapadást és a levegő tömítését.Egy gumiabroncs szilárdságát gyakran a rétegek számával írják le. A legtöbb autógumi két réteggel rendelkezik. Ehhez képest a nagy kereskedelmi utasszállító repülőgépek abroncsai gyakran 30 vagy több rétegűek.
  • Az acélöves radiál gumiabroncsokban - nem meglepő módon - acélból készült öveket használnak a futófelület alatti terület megerősítésére. Ezek az övek biztosítják a defektállóságot, és segítenek a gumiabroncsnak hogy a lehető legjobban érintkezzen az úttal.
  • Néhány gumiabroncson van egy fedő réteg, azaz egy vagy két extra réteg poliészterszövet, amely segít mindent a helyén tartani. Ezek a fedőrétegek nem minden gumiabroncson találhatók meg; leginkább a nagyobb sebességű gumiabroncsokon használják őket, hogy segítsenek minden alkatrésznek a helyén maradni nagy sebességnél.
  • Az oldalfal biztosítja a gumiabroncs oldalirányú stabilitását, védi a testrétegeket, és segít megakadályozni a levegő kiszökését. Az oldalirányú stabilitás növelése érdekében további összetevőket is tartalmazhat.
  • futófelület sokféle természetes és szintetikus gumi keverékéből készül. A futófelületet és az oldalfalakat extrudálják és hosszra vágják. A futófelület ekkor még csak sima gumi; nincsenek rajta a futófelület mintázatai, amelyek a gumiabroncsot adják.

Autógumi gyártás

Mindezeket az alkatrészeket a gumiabroncs-gyártó gépben szerelik össze. Ez a gép biztosítja, hogy minden alkatrész a megfelelő helyen legyen, majd a gumiabroncsot a kész méretekhez meglehetősen közel álló alakúra és méretűre formálja.

Ekkor a gumiabroncsnak már minden darabja megvan, de még nincs nagyon szorosan összenyomva, és nincsenek rajta jelölések vagy futófelületi mintázat. Ezt nevezzük nyers abroncsnak. A következő lépés az, hogy a nyers gumiabroncsot egy vulkanizáló gépbe helyezik, amely úgy működik, mint egy gofrisütő, és az összes jelölést és tapadási mintázatot hő segítségével beleformázza. A hő hatására a gumiabroncs összes alkatrésze szorosan összetapad. Ezt hívják vulkanizálásnak. Néhány befejező és ellenőrző eljárás után a gumiabroncs elkészül.

gumiabroncs szerkezete

Gumiabroncsméret és egyéb tényezők

A legtöbb autógumi vásárló úgy dönt, hogy lecseréli a járművén lévő kopott gumiabroncsokat egy méretben és képességekben egyenértékűre. Ennek sok értelme van; az autóját úgy tervezték, hogy jól működjön az adott típusú és méretű gumiabroncsokkal, így egy azonos vagy hasonló cserekészlet felszerelése fenntartja a jármű teljesítményét és biztonságát. (A korszerűsítésre később térünk rá).

A döntési folyamathoz ismernie kell a járműve gumiabroncsának méretét és sebességkategóriáját, és azt is figyelembe kell vennie, hogy hány kilométert fog megtenni a fontolóra vett új gumiabroncsokkal (ezt hívják futófelület kopásnak). Ezen információk nagy része a jelenleg az Ön autóján lévő gumiabroncsok oldalfalára van nyomtatva. A legtöbb használati útmutatóban, az interneten és a gumiabroncs-kereskedőknél is megtalálható. (Javasoljuk, hogy ellenőrizze ezeket a forrásokat, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a megfelelő információt kapta meg).

Íme, hogyan olvashatja le a gumiabroncsok oldalfalára nyomtatott legfontosabb adatokat. 

gumiabroncs kódok

1) A gumiabroncs szélessége
2) Aszimmetrikus arány
3) Radiálgumiabroncs jelölése
4) Átmérő
5) Terhelhetőségi besorolás a sebességi besorolással együtt
6) A gumiabroncs legnehezebb pontja
7) A futófelület kopási minősítése
8-9) A gumiabroncs oldalfala. Tapadási és hőmérsékleti minősítés
10-11) Sár és hó vagy hegyi minősítés
12) Járműspecifikus jelölés
13-14) A gumiabroncs-anyagok listája és gyártási információk (DOT kód) 

Autógumi mérete

Ha le akarja cserélni gumiabroncsait valami egyenértékűre, ismernie kell a megfelelő méretet. A személygépkocsi- és kisteherautó-abroncsok méretét általában egy rövid szám- és betűsorral fejezik ki, amely így hangzik (ahogy a fenti ábrán látható): 245/40-R18.

Az első szám az autógumi szélességét jelzi a legszélesebb ponton, milliméterben. A kötőjel utáni szám az úgynevezett oldalarány, amely azt jelzi, hogy az oldalfal milyen magas a szélesség százalékában kifejezve. Minél magasabb a szám, annál magasabb az oldalfal. A sportkocsikra és izomautókra szerelt, alacsony profilú abroncsok 30-40-es oldalarányúak. A családi szedánok és SUV-k 45-60 közötti vagy annál magasabb. A sorozat utolsó száma a kerék átmérője hüvelykben, amelyre a gumiabroncsnak fel kell szerelni. Az "R" jelzi, hogy radiálgumiról van szó, ami gyakorlatilag az összes mai gumiabroncsot jelenti.

Sebességi besorolás

A gumiabroncsok sebességi besorolással is rendelkeznek, amely nemcsak azt jelzi, hogy milyen gyorsan lehet biztonságosan haladni velük hosszabb ideig, hanem a gumiabroncsok általános teljesítménypotenciálját is. A nagyteljesítményű autókra szánt gumiabroncsok magasabb sebességi besorolással rendelkeznek, mint a hagyományos családi szedánokra és SUV-kra szántak. Az autójára eredetileg felszerelt gumiabroncsok sebességi besorolását az autó által elérhető maximális sebességhez igazították - plusz egy jelentős beépített biztonsági tartalékot. Ez a sebességbesorolás a gumiabroncs méretét közvetlenül követő alfanumerikus kódban egy betűvel van kifejezve. A betűk L-től Y-ig terjednek, és a maximális sebesség 120 km/h-tól több mint 300 km/h-ig terjed.

Itt található a gumiabroncsok sebességi besorolása táblázatos formában:

Sebességi BesorolásMaximális Sebesség (km/h)Maximális Sebesség (mph)
L12075
M13081
N14087
P15093
Q16099
R170106
S180112
T190118
U200124
H210130
V240149
W270168
Y300186
ZR240+149+

Ez a táblázat segít meghatározni, hogy egy adott sebességi besorolású gumiabroncs milyen maximális sebesség mellett használható biztonságosan.

Futófelület-kopás információ

Két adat segít megbecsülni, hogy hány kilométert várhat egy gumiabroncskészlettől: a futófelület-kopási besorolás és a gumiabroncs kilométer-garancia. A futófelület kopási minősítés egy számként szerepel a gumiabroncs oldalfalán a "futófelület kopása" szó után. Minél magasabb ez a szám, annál valószínűbb, hogy a gumiabroncs hosszabb ideig tart. A futófelületi kopás meghatározására használt tesztek azonban nem pontosak, így ez a szám nagymértékű szórást mutathat.

A gumiabroncsok potenciális élettartamának felmérésére és a különböző abroncsok várható élettartamának összehasonlítására jobb módszer a gyártók futófelületi élettartamra vonatkozó garanciáinak megnézése. Sok, de nem minden gumiabroncsra vállalnak futófelület-élettartam garanciát a gyártási minőségre/hibákra vonatkozó garancián felül.

Az iparág általános szabálya az, hogy az autósok körülbelül háromnegyedénél az abroncsok élettartama legalább a futófelületi élettartam-garanciában feltüntetett futásteljesítményig tart. Általában, ha gumiabroncsai a garantált futásteljesítmény garancia előtt elhasználódnak, akkor jóváírást kaphat az elmaradt kilométerek százalékáért, amelyet aztán egy új gumiabroncs megvásárlására fordíthat. 

Az autógumi futófelületi élettartam-garancia fontos szempont, amely segít megítélni, hogy várhatóan hány kilométert tehet meg egy gumiabroncs garnitúra a használat során. Íme a részletek:

Futófelületi Élettartam-Garancia

  1. Kilométer-Garancia:
    • A gyártók meghatároznak egy bizonyos kilométerszámot, amelyre garanciát vállalnak. Ez az érték általában 40,000 és 120,000 kilométer között mozog, gumiabroncstípustól függően.
    • Például egy 80,000 kilométer garanciával rendelkező gumiabroncs azt jelenti, hogy a gyártó szerint az abroncsnak ennyi kilométert kellene kibírnia normál használat mellett.
  2. Garancia Érvényesítése:
    • Ha a gumiabroncsok a garanciális kilométer elérése előtt elhasználódnak, a tulajdonos a fennmaradó futásteljesítmény arányában kaphat jóváírást. Ezt az összeget egy új gumiabroncs vásárlására lehet felhasználni.
    • Például, ha egy 80,000 kilométer garanciával rendelkező gumiabroncs 60,000 kilométer után kopik el, akkor a garancia a hátralévő 20,000 kilométer arányában ad jóváírást az új abroncs vásárlásához.
  3. Garancia Feltételei:
    • A garancia érvényesítéséhez rendszeres karbantartás szükséges, mint például a megfelelő gumiabroncsnyomás fenntartása és a kerékbeállítások ellenőrzése.
    • A garancia gyakran nem terjed ki a helytelen használatból, például a túlnyomásból, alulnyomásból, vagy rossz kerékbeállításból eredő kopásra.
    • A gumiabroncsoknak az előírt időszakos forgatása is feltétele lehet a garanciának.
  4. Garancia Korlátozások:
    • A garancia nem vonatkozik balesetekből, defektekből vagy egyéb mechanikai sérülésekből eredő károkra.
    • A garancia érvényessége gyakran időben is korlátozott, például 6 év a vásárlástól számítva.

Példa a Futófelületi Élettartam-Garanciára

GyártóTípusKilométer-Garancia
MichelinDefender T+H130,000 km
GoodyearAssurance TripleTred130,000 km
BridgestoneTuranza Serenity Plus120,000 km
ContinentalTrueContact Tour112,000 km
PirelliP4 Four Seasons Plus144,000 km

A futófelületi élettartam-garancia fontos szempont az autógumi vásárlásakor, mivel nemcsak a gumiabroncs minőségéről és tartósságáról ad információt, hanem pénzügyi biztonságot is nyújt a vásárlók számára.

Defekttűrő autógumi

Számos autógyártó gyárilag Run-Flat (Defekttűrő) abroncsokkal szereli fel autóit. Ezek a gumiabroncsok még akkor is képesek rövid távolságokat megtenni alacsony sebességgel, ha egy defekt miatt levegő nélkül maradtak, így Ön anélkül juthat haza vagy egy javítóműhelybe, hogy az út szélén kellene defektes kereket cserélnie. Ha járművét defekttűrő gumiabroncsokkal szerelték fel, akkor lehetősége van hagyományos gumiabroncsokra cserélni azokat, és tartalék gumiabroncsot szállítani (de vigyázzon, hogy néhány defekttűrő gumiabronccsal felszerelt autóban nincs csomagtartórekesz a tartalék gumiabroncs számára). Vagy lecserélheti az elhasználódott futófelületű gumiabroncsokat egy másik készlet defekttűrő gumiabroncsra. És most, hogy a gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerek az új autók kötelező felszerelései közé tartoznak, akár olyan autóra is felszerelheti a defekttűrő autógumit, amely eredetileg nem volt felszerelve velük.

A defekttűrő gumiabroncsoknak vannak hátrányai. Merev oldalfalaik, amelyek a gumiabroncsot defektesen is tartják, hajlamosak arra, hogy az autó érezhetően nehezebben haladjon a durva útburkolaton, de a gumiabroncs-technológia folyamatosan fejlődik, és a defekttűrő gumiabroncsok már közel sem jelentenek akkora büntetést, mint egy évtizeddel ezelőtt. A választék is korlátozottabb, mint a hagyományos autógumik esetében, és a defekttűrő gumiabroncsok prémium árúak. Általánosságban azt javasoljuk, hogy cserélje le hagyományos gumiabroncsokra, és ha lehetséges, vigyen magával egy pót- vagy mini pótkereket.

Defekttűrő Autógumi (Run-Flat) Részletek

A defekttűrő autógumik különleges tervezésük révén lehetővé teszik, hogy egy defekt után is tovább lehessen vezetni a járművet, bár korlátozott sebességgel és távolsággal. Ezek az abroncsok különösen hasznosak lehetnek, ha nehéz vagy veszélyes körülmények között következik be a defekt, mivel elkerülhető a kerék azonnali cseréje.

Hogyan Működik a Defekttűrő Autógumi?

  1. Merev Oldalfalak:
    • A defekttűrő abroncsok merevített oldalfalakkal rendelkeznek, amelyek megtartják az autó súlyát akkor is, ha a gumiabroncs elveszti a levegőnyomását. Ez a kialakítás megakadályozza, hogy a gumiabroncs teljesen összeessen és lesodródjon a felniről.
  2. Meghatározott Sebesség és Távolság:
    • Egy defekt esetén a járművezető 80 km/h sebességgel akár 80-100 km távolságot is megtehet, hogy eljusson egy biztonságos helyre vagy egy műhelybe a gumiabroncs cseréjéhez.

Előnyök

  1. Biztonság:
    • A defekttűrő gumik növelik a biztonságot, mivel elkerülhető az útszéli kerékcsere, ami veszélyes lehet, különösen forgalmas utakon vagy rossz időjárási körülmények között.
  2. Kényelem:
    • Nem szükséges azonnal megállni és kereket cserélni, így időt és fáradságot takarít meg.
  3. Tartalék Kerék Nélkül:
    • Sok autógyártó defekttűrő gumiabroncsokkal szereli fel járműveit, így nincs szükség tartalék kerékre, ami helyet takarít meg a csomagtartóban.

Hátrányok

  1. Keményebb Menetkomfort:
    • A merev oldalfalak miatt a defekttűrő gumik általában keményebb futást biztosítanak, ami kevésbé kényelmes lehet egyenetlen útfelületeken.
  2. Korlátozott Választék:
    • A defekttűrő gumik választéka kisebb, mint a hagyományos gumiké, ami korlátozhatja a választási lehetőségeket.
  3. Magasabb Költség:
    • A defekttűrő gumik általában drágábbak, mint a hagyományos abroncsok, mind beszerzés, mind javítás vagy csere esetén.
  4. Javítási Nehézségek:
    • A defekttűrő gumik javítása bonyolultabb lehet, és nem minden gumiszerviz képes ezek javítására.

Választás és Csere

  1. Eredeti Felszerelés:
    • Ha a jármű defekttűrő gumiabroncsokkal van felszerelve, érdemes ilyen típusú gumikat használni a csere során is, hogy megőrizze az autó eredeti biztonsági és kezelhetőségi jellemzőit.
  2. Hagyományos Gumikra Váltás:
    • Lehetőség van hagyományos gumiabroncsokra váltani, de ebben az esetben célszerű tartalék kereket is beszerezni. Fontos, hogy ellenőrizze, van-e hely a tartalék kerék számára a csomagtartóban.
  3. Gumiabroncsnyomás-ellenőrző Rendszer (TPMS):
    • A defekttűrő abroncsokkal felszerelt járművek általában TPMS-szel vannak felszerelve, ami jelzi, ha csökken a gumiabroncsok nyomása. Ez a rendszer nélkülözhetetlen a defekttűrő gumik használatakor.

Példa Defekttűrő Gumiabroncsokra

GyártóTípusJellemzők
BridgestoneDriveGuardKényelmes futás, akár 80 km defekt után
MichelinPilot Sport A/S 3+ ZPNagy teljesítmény, kiváló tapadás
GoodyearEagle F1 Asymmetric 3 ROFSportos vezethetőség, nedves tapadás
PirelliCinturato P7 Run FlatAlacsony zajszint, üzemanyag-hatékonyság
ContinentalContiProContact SSRKiegyensúlyozott teljesítmény, jó futásteljesítmény

A defekttűrő gumiabroncsok tehát hasznosak lehetnek a biztonság és kényelem szempontjából, de figyelembe kell venni a magasabb költségeket és a keményebb menetkomfortot is.

autógumi

Autógumi csere vagy jobb vásárlása?

Van még egy döntés, amit meg kell hoznia: egyszerűen lecseréli a járművén lévő autógumit valami egyenértékűre, vagy jobbat vesz?

A gumiabroncsok cseréje

Ha az autóra szerelt abroncsokat valami egyenértékűre szeretné cserélni, akkor nincs sok kérdés. Hasonlítsa össze a gumiabroncs ajánlatokat, majd vagy vásárolja meg online, vagy menjen el egy helyi autogumi kereskedőhöz. Az online vásárlás előnye, hogy pontosan azt a gumiabroncsot kapja, amit szeretne. Az online kiskereskedők kapcsolatban állnak a autógumi kereskedői láncokkal, amelyek az interneten vásárolt abroncsokat (valamely díj ellenében) akkor is felszerelik a kerekeire, ha nem ott vásárolta őket.

Jobb autógumi vásárlása, upgrade

Ez bonyolultabb, mint ha az autógumit egyszerűen lecserélné, mivel többféleképpen is megoldható. Választhat egy nagyobb teljesítményű, azonos méretű gumiabroncsot a jelenlegi keréktárcsáira, például úgy, hogy egy hagyományos egész évben használható gumiabroncsot egy nagy teljesítményű egész évben használható abroncsra cserél - ha talál pontosan megfelelőt.

Vagy választhat szélesebb, alacsonyabb profilú nyári vagy nagyteljesítményű egész évben használható gumiabroncsokat is, de ez bonyolultabb. Tudnia kell, hogy a gumiabroncsok elférnek-e anélkül, hogy súrlódnának a felfüggesztésen vagy a karosszériaelemeken - ami egyértelműen biztonsági kérdés. Itt mindenképpen konzultáljon egy autógumi szerelő cég egyik szakértőjével, mivel ők számos autóra vonatkozóan rendelkeznek ezekkel az információkkal. Megpróbálhatod megnézni egy online fórumot is az autód márkájához és modelljéhez (ha létezik ilyen).

Autógumi váltóméret

Sok járművet gyárilag többféle méretű gumiabronccsal lehet kapni - a Honda Civicek például 215/55-R16 és 245/30ZR-20 közötti abroncsokkal készülnek -, így a nagyobb átmérőjű kerékre való áttérés működhet. De tudnia kell, hogy az alacsonyabb profilú gumi felszereléséhez szinte mindig nagyobb átmérőjű kerékre van szükség. A gumiabroncsok külső átmérőjének állandónak kell maradnia; a jármű felfüggesztésétől kezdve a hasmagasságon át a sebességváltóig mindent befolyásol a gumiabroncsok teljes mérete. Ahogy az oldalfal alacsonyodik, a keréknek növekednie kell, hogy ezt ellensúlyozza. Használhat egy váltóméret-mutatót, hogy megtudja, hogyan befolyásolja a kerékátmérőt az alacsonyabb profilú gumiabroncsra való váltás .

A szélesebb, alacsonyabb profilú, nagyobb teljesítményű gumiabroncsok az autó vezetését is durvábbá tehetik, gyorsabban kopnak, zajosabbak lehetnek, és befolyásolhatják a kormányzást, ami miatt esetleg több kormánykorrekciót kell végrehajtania az autópályán. Az alacsony profilú gumiabroncsok valószínűleg jobban hajlamosabbak lesznek a kátyúk okozta károkra is, és szinte biztos, hogy drágábbak lesznek, ráadásul új keréktárcsákat is kell majd vennie. Mindezeket a kérdéseket alaposan mérlegelnie kell, mielőtt meghozza a döntést.

Autógumi Váltóméret Részletezése

Az autógumi váltóméret olyan gumiabroncs-méret, amely az eredeti abroncs helyett használható, anélkül, hogy negatív hatással lenne az autó működésére vagy biztonságára. Az optimális váltóméret megtalálása érdekében több szempontot is figyelembe kell venni, hogy a jármű teljesítménye és biztonsága megmaradjon.

Váltóméret Meghatározása

  1. A Gumiabroncs Méretének Értelmezése:
    • Az autógumi mérete egy számsorozattal van kifejezve, például 245/40-R18. Ez a jelölés három fő részből áll:
      • Szélesség (245): Az abroncs szélessége milliméterben.
      • Oldalarány (40): Az oldalfal magassága a szélesség százalékában kifejezve.
      • Átmérő (18): A kerék átmérője hüvelykben, amelyre az abroncsot felszerelik.
      • R: Radiálgumi.
  2. Külső Átmérő Számítása:
    • A külső átmérő állandó kell maradjon, hogy a jármű felfüggesztésére, sebességmérőjére és egyéb rendszereire ne legyen negatív hatással.
    • Külső átmérő számítása:

      Külső átmérő = 2 * ( szélesség * oldalarány * 0,01) + kerék átmérője
    • Például egy 245/40-R18 abroncs külső átmérője:

      2 * (245 * 0,40 * 0,01) + 18 = 25,7 hüvelyk

Szempontok a Váltóméret Kiválasztásakor

  1. Szélesség és Oldalarány:
    • A szélesség és az oldalarány módosításával megtartható a külső átmérő. Ha növeljük az abroncs szélességét, az oldalarányt csökkenteni kell, és fordítva.
    • Például egy 225/45-R18 abroncs váltóméret lehet egy 245/40-R18 abroncsnak, mert a külső átmérő hasonló marad.
  2. Kerék Átmérője:
    • Az új abroncs átmérője szintén hasonló kell legyen az eredetihez. Ha nagyobb átmérőjű kereket választ, az oldalfalat csökkenteni kell, hogy a külső átmérő állandó maradjon.
    • Például, ha 18 hüvelykes kerékről 19 hüvelykes kerékre vált, a gumiabroncs szélességét és oldalarányát ennek megfelelően kell módosítani.
  3. Felfüggesztés és Sárvédők:
    • Ellenőrizni kell, hogy az új abroncsok elférnek-e a felfüggesztési rendszerben és a sárvédők alatt. Szélesebb vagy nagyobb átmérőjű abroncsok dörzsölhetik a sárvédőket vagy a felfüggesztés alkatrészeit, ami biztonsági kockázatot jelenthet.
  4. Kerék Korrigálása:
    • Az új keréktárcsa átmérőjének, szélességének és ET (offset) értékének megfelelőnek kell lennie a járművön. Az ET érték befolyásolja, hogy a kerék mennyire nyúlik ki vagy húzódik be a kerékjáratba.

Példák Váltóméretekre

Eredeti MéretVáltóméret 1Váltóméret 2
205/55-R16225/50-R16195/60-R16
225/45-R17245/40-R17205/50-R17
235/35-R19255/30-R19215/40-R19

Segédeszközök

  1. Váltóméret Kalkulátorok:
    • Online kalkulátorok segíthetnek a megfelelő váltóméret megtalálásában. Ilyen kalkulátorok figyelembe veszik az abroncsok és a kerék átmérőjének változását, valamint a felfüggesztés és a kerékjárat méreteit.
  2. Konzultáció Szakértőkkel:
    • Az autógumi szaküzletek és szervizek rendelkeznek azokkal az információkkal és tapasztalatokkal, amelyek szükségesek a biztonságos és megfelelő váltóméret kiválasztásához.

A váltóméret helyes megválasztása fontos a jármű teljesítménye és biztonsága szempontjából. Mielőtt döntést hozna, mindig konzultáljon szakértőkkel és használjon megbízható eszközöket a váltóméret meghatározásához.


Autógumi fajták

Négyévszakos autógumi

Napjainkban a járművek túlnyomó többsége rendelkezik egész évben és minden időjárási körülmények között elfogadható, minden igényt kielégítő abronccsal. Ez elfogadható vezethetőséget és tisztes kezelhetőséget, csendes futást, jó tapadást nedves időjárás esetén, és némi képességet hóban. Mivel a legtöbb autótulajdonos az egész évszakra szóló gumiabroncsokat télen is rajta hagyja,vezért elvárja, hogy a gumiabroncsok a havas, jeges utakon is megfelelő tapadást biztosítsanak. A legtöbb négyévszakos gumiabroncs azonban hóban csak marginális képességekkel bír. A speciális téli gumiabroncsok, más néven téligumik sokkal jobb tapadást biztosítanak, amikor leesik a hó.

Az egész évben használható gumiabroncsoknak ma már két fő alkategóriája van: a nagy teljesítményű egész évben használható gumiabroncsok és a grand touring egész évben használható gumiabroncsok. A nagyteljesítményű négyévszakos gumiabroncsok pontosabb kezelhetőséget biztosítanak, mint a "normál" négyévszakos gumiabroncsok. Magabiztosabban tapadnak az úton, és sportosabbnak érzzük a vezetést - általában némi téli időjárási tapadás rovására. Ezeket az abroncsokat sportosabb autókhoz és agresszívabb vezetőkhöz szánják. A Grand touring négyévszakos gumiabroncsok a nagy teljesítményű négyévszakos gumiabroncsoknál olcsóbbak (és olcsóbbnak is néznek ki), de kellemesebb menetkényelmet biztosítanak, a kezelhetőségük viszont nem annyira jó.

Nemrégiben megjelent a grand touring négyévszakos gumiabroncsok egy alcsoportja, amelyet "all-weather" gumiabroncsnak nevezünk. Ezek a gumiabroncsok havon való tapadásuk szinte a tisztán téli gumiabroncsokéhoz hasonló, miközben más területeken hasonló teljesítményt nyújtanak, mint a hagyományos egész évben használható gumiabroncsok. Ezeket a gumiabroncsokat a gumiabroncs oldalfalán található "hópehely a hegyben" szimbólummal jelölik.

Nyárigumi

Ez az autógumi megnevezés téves elnevezés, mivel ezt az abroncstípust joggal kellene "három évszakos" guminak nevezni. A nyári gumiabroncsokat kifejezetten arra tervezték, hogy mérsékelt vagy meleg időben száraz és nedves időjárás esetén is megfelelő vonóerővel rendelkezzenek. Pontosabbak a kormányreakciók, nagyságrendekkel növelik a kanyarodási tapadást, és sokkal rövidebb úton állítják meg a járművet.

Ennek azonban ára van: a legtöbb nyári gumiabroncs csak körülbelül 7 °Celsius vagy annál magasabb hőmérsékleten működik jól. Ahogy a külső hőmérséklet a fagypont felé csökken, a gumiabroncsokat ingatagnak érezhetjük és következetlenül viselkednek. Tapadásuk nagy részét elveszítik, olyannyira, hogy úgy viselkednek, mintha vizes vagy akár jeges úton lennének. Nem egy nagy teljesítményű autó vezetője, aki nem volt tisztában a nyári gumiabroncsok hőmérséklet-érzékenységével, elvesztette az irányítást és balesetet szenvedett egy hideg napon.

Téligumi

A "téligumiként" emlegetett téli abroncsokat úgy tervezték, hogy maximális tapadást biztosítsanak hóban és csúszós téli körülmények között - és a tapadást, amit ezekben a helyzetekben nyújtanak, egyetlen más abroncskategória sem tudja felülmúlni. Még egy összkerékhajtású, egész szezonális gumikkal felszerelt jármű sem képes elérni egy hasonló, négy téli gumival felszerelt, kétkerékhajtású jármű megállási vagy fordulási képességét, amit téli gumiabroncs-tesztek is bizonyítanak.

A téli gumiabroncsokat úgy tervezték, hogy jól működjenek a hideg időjárás hónapjaiban, de amint felmelegszik az időjárás, nem kezelhetők annyira és nem kopnak olyan jól, mint a négyévszakos vagy nyári gumiabroncsok. A téli gumiabroncsokat második garnitúraként kell figyelembe venni a járművéhez, ha olyan helyen él, ahol évente havazik. Sok hosszú távú teszten, sokszor bizonyították, hogy érdemes használni őket.

Miért érdemes téli gumit használni?

Mély futófelületüket úgy tervezték, hogy jelentős tapadásjavulást biztosítsanak. Biztonságosabban fogja érezni magát, nem beszélve arról, hogy nyugodtabban vezethet hóban. 

téligumi jelzése a gumiabroncson

Problémák a gumiabroncsokkal

Az alulnyomás miatt a gumiabroncsok kívülről jobban kopnak, mint belülről. Emellett csökkent üzemanyag-hatékonyságot és fokozott hőfelhalmozódást okoz a gumiabroncsokban. Fontos, hogy legalább havonta egyszer ellenőrizze az abroncsnyomást egy mérőműszerrel.

A túlnyomás miatt a gumiabroncsok a futófelület közepén jobban kopnak. Az abroncsnyomás soha nem haladhatja meg a gumiabroncs oldalán feltüntetett maximális értéket. Az autógyártók gyakran a maximálisnál alacsonyabb nyomást javasolnak, mert a gumiabroncsok így lágyabb vezetést biztosítanak. Az autógumi magasabb nyomáson való üzemeltetése azonban javítja a menetjesítményt.

A kerekek rossz beállítása miatt vagy a belső, vagy a külső felület egyenetlenül kopik, vagy durva, kissé szakadttá válik.

Nézzük ezeket meg részletesebben, és azt hogy hogyan tudjuk megoldani ezeket a problémákat.

Autógumi problémák és megoldások

A gumiabroncsokkal kapcsolatos problémák számos formában jelentkezhetnek, és gyakran befolyásolják a jármű biztonságát és teljesítményét. Az alábbiakban részletezzük a leggyakoribb gumiabroncs-problémákat, azok okait és a megoldási lehetőségeket.

1. Alacsony Nyomás

Okok:
  • Természetes szivárgás
  • Szelep hibája
  • Defekt
Következmények:
  • Gyorsabb kopás a gumiabroncs szélein
  • Csökkent üzemanyag-hatékonyság
  • Fokozott hőfelhalmozódás, ami az abroncsok túlhevüléséhez és esetleges tönkremeneteléhez vezethet
Megoldás:
  • Rendszeres abroncsnyomás-ellenőrzés és szükség esetén a nyomás beállítása az autógyártó által ajánlott értékekre
  • Szelepek és szelepszárak ellenőrzése és cseréje, ha szükséges
  • Defektek gyors javítása

2. Túlnyomás

Okok:
  • Túlzott levegőnyomás a gumiabroncsban
Következmények:
  • Gyorsabb kopás a futófelület közepén
  • Csökkent tapadás, különösen nedves útfelületen
  • Kényelmetlen, rázós vezetés
Megoldás:
  • Rendszeres abroncsnyomás-ellenőrzés és a nyomás beállítása az autógyártó által ajánlott értékekre

3. Egyenetlen Kopás

Okok:
  • Rossz kerékbeállítás (futómű beállítás)
  • Helytelen abroncsnyomás
  • Sérült felfüggesztés
Következmények:
  • Egyenetlen kopás a futófelület egyik oldalán vagy a szélein
  • Csökkent tapadás és biztonság
  • Csökkent gumiabroncs-élettartam
Megoldás:
  • Rendszeres futómű beállítás
  • Az abroncsnyomás helyes beállítása
  • A felfüggesztés rendszeres ellenőrzése és javítása

4. Defektek

Okok:
  • Éles tárgyak, például szögek, üveg, kövek
  • Rossz útviszonyok
  • Elhasználódott vagy sérült abroncsok
Következmények:
  • Hirtelen levegővesztés
  • Az abroncs szerkezeti sérülése
  • Vezetési nehézségek, különösen nagy sebességnél
Megoldás:
  • Az abroncsok rendszeres ellenőrzése sérülések és kopás szempontjából
  • Defekt esetén a gumiabroncs gyors javítása vagy cseréje

5. Aquaplaning (Hidroplánozás)

Okok:
  • Vízfelület az úton
  • Elhasználódott vagy kopott futófelület
  • Helytelen sebesség vízfelületen
Következmények:
  • Az abroncs elveszti tapadását az úttal
  • Irányíthatatlanság
  • Fokozott balesetveszély
Megoldás:
  • Jól karbantartott futófelület
  • Sebesség csökkentése nedves útviszonyok között
  • A gumiabroncsok megfelelő vízelvezető képességének biztosítása

6. Vibráció és Rázkódás

Okok:
  • Rossz kerék- vagy abroncskiegyensúlyozás
  • Sérült felni
  • Felfüggesztési problémák
Következmények:
  • Kényelmetlen vezetés
  • Gyorsabb abroncskopás
  • Potenciális felfüggesztési károk
Megoldás:
  • Kerekek és gumiabroncsok rendszeres kiegyensúlyozása
  • Sérült felnik javítása vagy cseréje
  • A felfüggesztés rendszeres ellenőrzése és karbantartása

7. Oldalfalsérülések

Okok:
  • Útszéli ütközések
  • Helytelen parkolás
  • Éles tárgyak
Következmények:
  • Az abroncs szerkezeti sérülése
  • Potenciális abroncsrobbanás
Megoldás:
  • Óvatos vezetés és parkolás
  • Az oldalfal sérüléseinek rendszeres ellenőrzése
  • Súlyos sérülések esetén az abroncs cseréje

A gumiabroncsokkal kapcsolatos problémák megelőzhetők és kezelhetők rendszeres karbantartással, helyes használattal és időszakos ellenőrzésekkel. Az abroncsok állapotának figyelemmel kísérése és az előírások betartása nemcsak a jármű teljesítményét növeli, hanem a vezetés biztonságát is garantálja.

Mire Figyeljünk Autógumi Vásárlásakor?

Az autógumi vásárlása során számos tényezőt kell figyelembe venni, hogy biztosítsuk a jármű biztonságos és hatékony működését. Az alábbiakban részletezem a legfontosabb szempontokat:

1. Gumiabroncs Mérete

  1. Méretazonosítás:
    • Ellenőrizze a jelenlegi gumiabroncsok oldalfalán található jelöléseket. Például: 205/55-R16.
    • A számok jelentése: szélesség (mm), oldalarány (%), kerék átmérője (hüvelykben).
  2. Autógyártó Ajánlása:
    • Ellenőrizze az autó használati útmutatóját vagy a jármű ajtajának keretében található matricát a gyártó által ajánlott méretért.

2. Gumiabroncs Típusa

  1. Négyévszakos Gumiabroncs:
    • Kiváló választás mérsékelt éghajlati viszonyok között, ahol a tél nem túl hideg.
    • Egész évben használható, jó tapadás száraz és nedves úton, mérsékelt téli teljesítmény.
  2. Nyárigumi:
    • Kiváló tapadás száraz és nedves úton meleg időben.
    • Nem ajánlott hideg időjárási körülmények között, mivel a tapadás jelentősen csökken.
  3. Téligumi:
    • Kifejezetten hideg időjárási viszonyokra és havas, jeges utakra tervezve.
    • Jobb tapadás és irányíthatóság téli körülmények között.

3. Teljesítmény és Sebességi Besorolás

  1. Sebességi Besorolás:
    • A sebességi besorolás a gumiabroncs maximális biztonságos sebességét jelöli. Például: T (190 km/h), H (210 km/h), V (240 km/h).
    • Válasszon olyan sebességi besorolást, amely megfelel az autó maximális sebességének és a vezetési szokásainak.
  2. Terhelhetőségi Index:
    • Az index azt jelzi, hogy a gumiabroncs mekkora terhelést bír el. Például: 91 (615 kg).
    • Győződjön meg róla, hogy a terhelhetőségi index megfelel az autó gyártói ajánlásának.

4. Futófelület Kopási Mutató és Garancia

  1. Futófelület Kopási Mutató:
    • A futófelület kopási mutató egy szám, amely a gumiabroncs várható élettartamát jelzi. Minél magasabb a szám, annál hosszabb élettartamra lehet számítani.
    • Például: 400-as mutató hosszabb élettartamot jelent, mint egy 200-as.
  2. Kilométer-Garancia:
    • Néhány gumiabroncs gyártó kilométer-garanciát kínál. Ellenőrizze, hogy milyen hosszú a garancia (pl. 80,000 km), és milyen feltételekkel érvényesíthető.

5. Üzemanyag-hatékonyság és Zajszint

  1. Üzemanyag-hatékonyság:
    • Az alacsony gördülési ellenállású gumik jobb üzemanyag-hatékonyságot eredményeznek.
    • Keresheti az EU energiahatékonysági címkét, amely tájékoztat az üzemanyag-fogyasztásról.
  2. Zajszint:
    • Az abroncsok zajszintje fontos a vezetési kényelem szempontjából. Az EU címkék a zajszintet is jelzik decibelben (dB).

6. Különleges Funkciók

  1. Defekttűrő Gumiabroncsok (Run-Flat):
    • Képesek levegő nélkül is továbbmenni egy rövid távolságra. Hasznosak lehetnek, ha gyakran közlekedik olyan területeken, ahol nehéz azonnal kereket cserélni.
  2. Önjavító Gumiabroncsok:
    • Speciális anyaggal vannak bevonva, amely kisebb defekteket automatikusan befoltoz.

7. Ár és Márka

  1. Ár-érték arány:
    • Ne csak az árat nézze, hanem vegye figyelembe a gumiabroncsok élettartamát, teljesítményét és garanciáját is.
  2. Márka és Vélemények:
    • Válasszon megbízható márkákat, és olvasson el felhasználói véleményeket, hogy képet kapjon a gumiabroncsok teljesítményéről és tartósságáról.

Miért Fontos Jó Gumival Menni a Műszaki Vizsgára?

A műszaki vizsga célja, hogy biztosítsa a jármű biztonságos üzemeltetését és megfelelését a közlekedési szabályoknak és előírásoknak. A jó állapotú gumiabroncsok kulcsfontosságúak a jármű biztonságos és hatékony működése szempontjából. Az alábbiakban részletezem, miért fontos jó gumival menni a műszaki vizsgára:

1. Biztonsági Szempontok

Futófelület Mélysége:

  • A megfelelő futófelület mélysége biztosítja a jó tapadást, különösen nedves útfelületen. Az alacsony futófelület mélység növeli az aquaplaning (hidroplánozás) kockázatát, ami veszélyes helyzeteket okozhat.
  • A műszaki vizsgán ellenőrzik a futófelület mélységét, és az előírt minimális mélység alatt lévő gumik nem fognak megfelelni.

Gumiabroncs Állapota:

  • A gumiabroncsok állapotának ellenőrzése során keresik a repedéseket, kidudorodásokat, vágásokat és egyéb sérüléseket. A sérült abroncsok veszélyt jelentenek a közlekedésbiztonságra, mivel nagyobb a defekt vagy az abroncs robbanásának kockázata.

2. Jármű Irányíthatósága

Tapadás és Stabilitás:

  • A jó állapotú gumiabroncsok biztosítják a megfelelő tapadást, ami elengedhetetlen a jármű irányíthatóságához, különösen kanyarodáskor és fékezéskor.
  • A kopott vagy sérült abroncsok csökkent tapadást eredményeznek, ami növeli a balesetveszélyt.

3. Üzemanyag-hatékonyság

Gördülési Ellenállás:

  • A jó állapotú gumiabroncsok alacsonyabb gördülési ellenállással rendelkeznek, ami javítja az üzemanyag-hatékonyságot.
  • A kopott vagy nem megfelelően felfújt abroncsok növelik a gördülési ellenállást, ami magasabb üzemanyag-fogyasztást eredményez.

4. Műszaki Vizsgán Való Megfelelés

Előírások Betartása:

  • A műszaki vizsga során a gumiabroncsok állapotát szigorúan ellenőrzik, és azoknak meg kell felelniük az előírásoknak.
  • Ha a gumiabroncsok nem felelnek meg a szabványoknak, a jármű nem fog átmennyi a vizsgán, ami további költségeket és időveszteséget jelenthet.

5. Pénzügyi Megfontolások

Javítási és Csereköltségek:

  • A nem megfelelő gumiabroncsok miatti sikertelen műszaki vizsga után szükséges javítások és cserék költségesek lehetnek.
  • Az időben történő gumiabroncs-csere megelőzi a sikertelen vizsga miatti további kiadásokat.

A jó állapotú gumiabroncsok elengedhetetlenek a jármű biztonságos üzemeltetéséhez és a műszaki vizsga sikeres teljesítéséhez, egyébként sikertelen műszaki vizsgaeredményünk is lehet! Az abroncsok megfelelő állapota biztosítja a jármű stabilitását, tapadását és irányíthatóságát, valamint hozzájárul az üzemanyag-hatékonysághoz. A rendszeres ellenőrzés és karbantartás nemcsak a műszaki vizsgán való megfeleléshez, hanem a biztonságos közlekedéshez is elengedhetetlen.


Autógumi gyakran ismételt kérdések

Miből készülnek a gumiabroncsok?

Egy gumiabroncs több különböző anyagból áll, többek között acélból, poliészterből és gumiból.

Mit jelent az apró betűs írás a gumiabroncson?

A gumiabroncs oldalfalán található apró betűs részek a gumiabroncs típusát, a gumiabroncs szélességét, a keresztmetszeti arányt, a gumiabroncs szerkezetét, a felni átmérőjét, a gumiabroncs egységes minőségi osztályozását és a szerviz leírását jelentik.

Melyek a gumiabroncsokkal kapcsolatos gyakori problémák?

A gumiabroncsokkal kapcsolatos gyakori problémák közé tartozik az alulnyomás, a túlnyomás és a rossz beállítás.

Meddig tartható meg egy gumiabroncs?

Azt javasoljuk, hogy a gumiabroncsokat a vásárlástól számított hat és tíz év között cseréljék le.

Mi az az aquaplaning, hydroplaning (vízen futás, felfutás)?

A hidroplánozás akkor fordulhat elő, amikor az autó állóvízzel teli tócsákon halad át. Ha a víz nem tud elég gyorsan kifröccsenni az autógumi alól, a gumiabroncs felemelkedik a talajról, és csak a víz támasztja meg. Mivel az érintett gumiabroncsnak szinte semmilyen tapadása nem lesz, az autó könnyen kicsúszhat az irányításunk alól, amikor aquaplaning (felfutás) történik.


regisztraciosado.hu ©️ 2025