Autóimport - miképp hozhatunk be járműveket Magyarországra
Amikor a hullám megindult, az Ă©ppen regnálĂł kormány a regisztráciĂłs adĂłval prĂłbálta fĂ©ken tartani a folyamatot. MásrĂ©szrĹ‘l anyagi szeletet szeretett volna kihasĂtani belĹ‘le magának. LĂ©nyegĂ©ben elmondhatĂł, hogy mindkĂ©t szemponttal elĂ©rtĂ©k a cĂ©ljukat. A kiskapukat folyamatosan szĂĽntettĂ©k (Ă©s szĂĽntetik) be, Ăgy ma már nem is lehet elkerĂĽlni a regisztráciĂłs adĂłval járĂł kellemetlensĂ©geket.
Autóbehozatal, avagy kocsi a határon túlról
Az Ăgy hozzánk kerĂĽlt gĂ©pjárművek minĹ‘sĂ©ge nem Ă©ppen a legideálisabb. ProblĂ©más az autĂł állapota, valamint kĂvánnivalĂłt hagy maga után a biztonság, a környezetvĂ©delem Ă©s a megbĂzhatĂłság szempontjábĂłl is, Ă©s az esetek komoly rĂ©szĂ©ben mĂ©g a hazai átlagnál is rosszabb pĂ©ldányok Ă©rkeznek hozzánk.
Ettől függetlenül egy jól átgondolt döntés után külföldről lehetséges olyan autót és motort beszerezni, amelynek nemcsak az ára, hanem az állapota is kiváló, és amiről sokáig elmondhatjuk, hogy példás vétel volt.
Manapság a járműimport legnagyobb rĂ©sze az EurĂłpai UniĂł tagországábĂłl Ă©rkezik. Innen a legegyszerűbb a forgalomba állĂtás. Az adĂł mĂ©rtĂ©ke több mindentĹ‘l fĂĽgg (műszaki tulajdonság, környezetvĂ©delmi osztályba sorolás, az elsĹ‘ forgalomba állĂtás idĹ‘pontja), az összegrĹ‘l a 2003. Ă©vi CX. törvĂ©ny rendelkezik, amit az Ă©vek során többször is mĂłdosĂtottak.
A RegisztráciĂłsadĂł Kalkulátor segĂtsĂ©gĂ©vel a befizetendĹ‘ összeget könnyedĂ©n ki tudjuk számolni, ehhez mindössze az autĂł nĂ©hány jellemzĹ‘jĂ©t kell ismerĂĽnk (ĂĽzemanyag tĂpusa, hengerűrtartalom, környezetvĂ©delmi osztály, eredeti forgalomba helyezĂ©s dátuma Ă©s az adĂłigazgatási eljárás kezdete).

Az autóimport szabályozása
A jelenlegi szabályozások értelmében nincs korlátozás a Magyarországra behozható és forgalomba is helyezhető gépjárművek korára nézve. Azonban ezeknek meg kell felelni a környezetvédelmi és a közlekedésbiztonsági követelményeknek.
A járművek után fizetendĹ‘ általános forgalmi adĂł mĂ©rtĂ©ke fĂĽgg attĂłl, hogy Ăşj vagy használt autĂłt vásárolunk-e, valamint attĂłl, hogy áfaalanykĂ©nt vĂ©telezĂĽnk-e vagy sem. Amennyiben egy magyar vállalkozás vásárol használt autĂłt, Ăşgy az ĂĽgylet Magyarországon lesz adĂłköteles. Viszont ha magánszemĂ©ly utazik ki azĂ©rt, hogy megvegye az adott járművet, Ăşgy a vásárlás során az adott ország áfa-mĂ©rtĂ©kĂ©t számĂtják fel.
Az Európai Unióban vásárolt járművek első Magyarországi forgalomba helyezésekor természetesen szükség van az adásvételi szerződésre, valamint a személyautó vagy a motorkerékpár okmányaira. Az EU-ból érkező járművet nem szükséges kivonni a forgalomból és ideiglenes rendszámmal ellátni ahhoz, hogy behozhassuk őket.
Az autó ugyanis átlépheti a határt az eredeti rendszámmal és okmányaival.
Miután az új tulajdonos megszerezte a megyei vámhivatal igazolását arról, hogy a regisztrációs adót megfizették az adott járműre, akkor következhet az utolsó, általánosan ismert lépés. A forgalomba helyezés adminisztrációs költségei és lépései során a tulajdonos megkapja az engedélyt az állandó használatra.
Ezt követően pedig nincs más hátra, mint élvezni az új vételt minden lehetséges útszakaszon.
Autóimport nem EU országból
A vámügyintézés után következik az általános forgalmi adó megfizetése, valamint hogy a dolgok nehezebbek legyenek, jöhet a regisztrációs adó.
A költségek itt már olyan magasra rúghatnak, hogy komolyabban el kell gondolkodni az import előtt. Az összkiadásokhoz célszerű hozzászámolni azt is, hogy az engedélyeztetést viszonylag hosszú folyamat, amely sok időnket leköti.
A regisztrációs adó befizetése után a forgalomba helyezés adminisztrációs költségei következnek. Ezt követően azonban az autó vagy motorkerékpár már készen áll a bevetésre.
Érdemes azonban leszögezni, hogy a nem uniĂłs tagországokbĂłl Ă©rkezĹ‘ autĂłk esetĂ©ben oda kell figyelni a behozhatĂł járművek korára Ă©s környezetvĂ©delmi osztályára. Az EGT-országokon kĂvĂĽlrĹ‘l Ă©rkezĹ‘ gĂ©pjárműveket akkor helyezhetjĂĽk pĂ©ldául forgalomba, ha azok rendelkeznek az EURO IV szerint jĂłváhagyással.
Amennyiben az adott gĂ©pjármű nem felel meg egyetlen szĂĽksĂ©ges besorolásnak sem, Ăşgy az nem kapja meg a szĂĽksĂ©ges engedĂ©lyeket. ĂŤgy fáradozásaink hiábavalĂłnak bizonyulnak, sok idĹ‘t Ă©s pĂ©nzt veszĂthetĂĽnk.