Cupra Leon kombi VZ 1.5 TSI DSG pHEV (2024) teszt
Sportos hibrid a mindennapokra: Képzeljük el, hogy van egy autó, ami egyszerre sportos, praktikus és környezetbarát. Túl szép, hogy igaz legyen? A 2024-es Cupra Leon kombi VZ 1.5 TSI DSG pHEV éppen ezt ígéri. De vajon beváltja-e a hozzá fűzött reményeket?
Tesztünkben alaposan körbejárjuk ezt a plug-in hibrid kompakt kombit, hogy kiderítsük, valóban képes-e egyszerre kielégíteni a teljesítményorientált vezetők és a környezettudatos családok igényeit.
A következőkben részletesen bemutatjuk az autó külsejét, belsejét, hajtásláncát, vezetési élményét, és persze azt is eláruljuk, mennyibe kerül ez a sportos hibrid. Csatolja be a biztonsági övet, indulunk!
Külső: Sportos elegancia, de megosztó dizájn
A 2024-es Cupra Leon kombi első pillantásra is magára vonja a figyelmet. Az autó eleje teljesen megújult, követve a Cupra modellcsalád új dizájnirányzatát. A hűtőmaszk és a lámpák összeolvadnak, létrehozva egy futurisztikus, agresszív frontot. A világító Cupra embléma pedig már-már sci-fi filmbe illő látványt nyújt.
Az autó oldalán végigfutó éles vonal és a döntött hátsó ablak sportos karaktert kölcsönöz a kombis karosszériának. A tesztautón lévő 19 colos keréktárcsák réz színű díszítőelemekkel pedig igazán egyedi megjelenést biztosítanak. (Az alapfelszereltség része egyébként a 18 colos kerék.)
A hátsó részen a LED-es lámpatestek között végigfutó fénycsík és a dupla kipufogóvégek tovább erősítik a sportos benyomást. Bár a kipufogóvégek - ahogy manapság sajnos megszokhattuk - csak díszítőelemek.
Őszintén szólva, az új dizájn megosztó lehet. A korábbi modell talán kiegyensúlyozottabb, harmonikusabb képet mutatott. Az új Leon viszont határozottan kitűnik a tömegből, ami a Cupra márka egyik fő célja. Ha szereted a feltűnő, de mégis elegáns autókat, a Leon kombi biztosan elnyeri a tetszésedet.
A Cupra Leon kombi egy igazán stílusos, modern megjelenésű autó, ami sikeresen ötvözi a praktikus kombi formát a sportos részletekkel. Bárhol is parkolunk le vele, garantáltan magára vonja a tekinteteteket.
Belső tér: Sportos luxus, némi kompromisszummal
Amikor beülünk a Cupra Leon kombi VZ-be, azonnal érezzük, hogy ez nem egy átlagos családi autó. Az ülések mélyen pozicionáltak, ami rögtön sportos érzetet kelt. A tesztautóban lévő sportülések nemcsak jól néznek ki, de kellően támasztják is a testet. Jó hír, hogy háromféle ülés közül választhatunk, így mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet.
Az anyaghasználat kellemes meglepetés. A kárpitok 70%-ban újrahasznosított anyagokból készültek, ami nemcsak környezetbarát megoldás, de tapintásra is kellemes. A bőr részletek pedig nem állati eredetűek - nevezzük akár "vegánbőrnek" vagy műbőrnek, a lényeg, hogy minőségi érzetet kelt.
A műszerfal középpontjában egy 12,9 colos érintőképernyő trónol, ami a Volkswagen-csoport legújabb infotainment rendszerét futtatja. A rendszer gyors és intuitív, bár néhány funkció (például a klíma vezérlése) továbbra is az érintőképernyőn keresztül érhető el, ami vezetés közben kicsit körülményes lehet. Pozitívum viszont, hogy a hangerő és a hőmérséklet szabályozásához már megvilágított csúszkákat találunk, ami jelentősen megkönnyíti a használatot.
A kormánykerék vastag peremű, kellemes fogású, és a rajta lévő gombok is jól használhatóak. Külön kiemelném a "manettino" gombot, amivel gyorsan válthatunk a különböző vezetési módok között.
A hátsó üléssor tágas, kényelmesen elférnek a felnőttek is. A csomagtér 497 literes, ami ugyan nem rekorder a kategóriában, de a praktikus kialakításnak köszönhetően jól használható. Plusz pont, hogy találunk 12V-os csatlakozót is a csomagtérben, ami hasznos lehet például egy hűtőláda üzemeltetéséhez.
A Cupra Leon kombi belseje prémium érzetet kelt, sportos beütéssel. Az anyagminőség és az összeszerelés minősége kiváló, bár néhány helyen még mindig találunk kemény műanyag felületeket. A legnagyobb kompromisszumot talán az jelenti, hogy a sportos vezetési pozíció és a döntött hátsó ablak miatt a kilátás hátrafelé korlátozottabb, mint egy átlagos kombiban. De hát valamit valamiért - ez az ár, amit a sportos megjelenésért fizetünk.
Hajtáslánc és teljesítmény: A legjobb mindkét világból?
A Cupra Leon kombi VZ 1.5 TSI DSG pHEV egy igazi technológiai csemege a hajtáslánc tekintetében. De ne ijedjünk meg a bonyolult rövidítésektől, nézzük meg részletesen, mit is rejt ez a komplex rendszer.
Az alapot egy 1.5 literes TSI benzinmotor adja, amely önmagában 150 lóerőt (110 kW) és 250 Nm nyomatékot produkál. Ez a motor már bizonyított más Volkswagen-csoportos autókban is, csendes járású és hatékony. A benzinmotort egy 116 lóerős villanymotor egészíti ki. A két erőforrás együttes teljesítménye 272 lóerő (200 kW), ami már komoly erőt jelent ebben a kategóriában.
Az erőátvitelről egy 6 fokozatú DSG váltó gondoskodik. Hogy miért nem 7 fokozatú? A válasz egyszerű: a hibrid rendszer miatt a 6 fokozatú váltóban fér el a villanymotor. Az áttételezés egyébként jól eltalált, 147 km/h sebességnél mindössze 3000-es fordulatszámon pörög a motor.
Az akkumulátor kapacitása 19,7 kWh (kerekítve 20 kWh), ami a gyári adatok szerint 100-120 km tisztán elektromos hatótávot biztosít. A valóságban ez inkább 70-80 km körül alakul, ami még mindig elegendő a legtöbb napi ingázáshoz.
A töltés tekintetében is jól áll a Leon: 11 kW-os váltóáramú, illetve 50 kW-os egyenáramú töltésre is képes. Ez azt jelenti, hogy otthon egy éjszaka alatt teljesen feltölthetjük, de gyorstöltőn is viszonylag hamar feltöltődik az akkumulátor.
A teljesítményadatok impozánsak: 0-100 km/h gyorsulás 6,7 másodperc alatt, ami egy családi kombinál több mint elismerésre méltó. A végsebesség elektronikusan 225 km/h-ra van korlátozva.
Ami igazán lenyűgöző, az a rendszer intelligenciája. A hibrid üzemmódban szinte észrevétlenül vált át a benzinmotor és az elektromos hajtás között. Ha pedig szeretnénk, manuálisan is választhatunk a különböző üzemmódok között.
Összehasonlítva a versenytársakkal, a Cupra Leon VZ pHEV teljesítményben felülmúlja a Volkswagen Golf GTE-t és a Skoda Octavia RS iV-t, és felveszi a versenyt a BMW 330e Touringgal is. Ami igazán egyedivé teszi, az a sportos hangolás és a Cupra márka által képviselt dinamikus karakter.
A Cupra Leon kombi VZ hajtáslánca egy remekül összerakott rendszer, amely képes kielégíteni mind a teljesítményéhes vezetők, mind a környezettudatos felhasználók igényeit. Igazi "városi sportoló", amely hétköznap csendesen, tisztán közlekedik, hétvégén pedig, ha úgy tartja kedvünk, igazi élményautóvá változik.
Vezetési élmény: Sportos karakter, zöld lelkiismerettel
A Cupra Leon kombi VZ vezetése igazi élmény, ami rögtön érezhető, amint elindulunk vele. Az autó karaktere rendkívül sokoldalú, köszönhetően a különböző vezetési módoknak és a fejlett hibrid rendszernek.
Kezdjük a vezetési módokkal. A "Comfort" módban az autó kiegyensúlyozott, kellemes utazóautó. A futómű ekkor is feszesebb, mint egy átlagos családi kombié, de még mindig kényelmes a mindennapi használathoz. Ebben a módban a hibrid rendszer is a hatékonyságra optimalizál.
A "Sport" módban már érződik az autó igazi karaktere. A kormányzás direktebb lesz, a gázreakciók élesebbek, és a futómű is keményebbre vált. De az igazi élmény a "Cupra" módban vár ránk. Ekkor minden a teljesítményre van kihegyezve. A futómű szinte pályaautós keménységűre vált, a kormányzás pedig rendkívül precíz és közvetlen lesz.
Külön ki kell emelni a DCC (Dynamic Chassis Control) adaptív futóművet, ami valóban jelentős különbséget tesz a vezetési élményben. A "Cupra" módban olyan finom visszajelzéseket ad az útról, amit ritkán tapasztalhatunk ebben a kategóriában. Bár a keménysége miatt ekkor már érezhetően rázósabb az utazás, de cserébe szinte pályaautós élményt kapunk.
A kormányzás precíz és közvetlen, remekül lehet érezni az autót. A 6 fokozatú DSG váltó gyorsan és szinte észrevétlenül vált, bár néha, főleg városi tempónál, érezhető némi habozás.
A fékezés is figyelemre méltó. Az alaprendszer is megfelelő, de ha valaki gyakran tervez sportos vezetéssel, érdemes megfontolni az opcionális Brembo fékrendszert. Bár ez közel 1 millió forintos felár, de cserébe olyan fékteljesítményt kapunk, ami már trackday-ekre is alkalmas.
A plug-in hibrid rendszer működése vezetés közben lenyűgöző. Tisztán elektromos módban meglepően dinamikus az autó, és a 70-80 kilométeres valós hatótáv a legtöbb napi ingázáshoz bőven elegendő. Hibrid módban pedig szinte észrevétlenül vált át a rendszer a benzinmotor és az elektromos hajtás között.
Ami igazán meglepő, az a mesterséges motorhang. Bár tudjuk, hogy ez nem a valódi motorhang, mégis hihetetlenül autentikus és izgalmas, különösen a "Cupra" módban. Ez a hang tényleg hozzáad az élményhez, bár kívülről az autó továbbra is csendes marad.
A zajszint egyébként kellemes meglepetés. Bár sportosabb hangolású az autó, mint egy átlagos családi kombi, még országúti tempónál sem zavaró a zajszint. A szélzaj kicsit magasabb, mint mondjuk egy Passatban, de ez nem rontja jelentősen az utazási komfortot.
Összességében a Cupra Leon kombi VZ vezetési élménye lenyűgöző. Ez az autó képes arra, amire kevés társa: hétköznap kényelmes és hatékony családi autóként funkcionál, hétvégén pedig, ha úgy tartja kedvünk, igazi sportautós élményt nyújt. És mindezt úgy, hogy közben a plug-in hibrid rendszernek köszönhetően a környezetet is kíméljük.
Ha valaki olyan autót keres, ami egyszerre praktikus, sportos és környezetbarát, a Cupra Leon kombi VZ nehezen található el. Persze, vannak kompromisszumok - a sportosabb beállítás miatt néha rázósabb az út, és az ára sem alacsony - de cserébe egy igazán különleges autót kapunk.
Fogyasztás és hatékonyság: Zöld-e valóban a sportos oroszlán?
A Cupra Leon kombi VZ 1.5 TSI DSG pHEV esetében a fogyasztás és hatékonyság kérdése különösen érdekes, hiszen egy sportos karakterű autóról van szó, ami ugyanakkor a plug-in hibrid technológiának köszönhetően alacsony fogyasztást ígér. De nézzük, mit mutatnak a valós adatok!
Kezdjük az elektromos üzemmóddal. A gyári adatok szerint az autó tisztán elektromosan 100-120 km megtételére képes. A valóságban ez inkább 70-80 km körül alakul, ami még mindig imponáló teljesítmény. Ez azt jelenti, hogy a legtöbb ember napi ingázását gond nélkül le tudja fedni tisztán elektromos üzemmódban, tehát akár hetekig is elkerülhetjük a benzinkutakat.
Hibrid üzemmódban, városi és országúti használatban 5-6 l/100km körüli fogyasztást mértünk, ami egy 272 lóerős kombinál kifejezetten jó eredmény. Természetesen, ha kihasználjuk a motor teljesítményét és gyakran vezetünk sportos stílusban, ez az érték felkúszhat 8-9 liter környékére is.
Autópályán, 130 km/h-s tempónál, teljesen lemerült akkumulátorral 7-8 liter körüli fogyasztást produkált az autó, ami szintén elfogadható ebben a teljesítménykategóriában.
A töltés tekintetében is jól áll a Leon. 11 kW-os váltóáramú töltővel nagyjából 3,5 óra alatt tölthető fel teljesen az akkumulátor. Ha pedig 50 kW-os egyenáramú töltőt használunk, akkor 30 perc alatt 80%-ra tölthető az akku.
Összehasonlítva a gyári adatokkal, azt mondhatjuk, hogy a valós fogyasztás és hatótáv nem esik messze a hivatalos értékektől, ami dicséretes. Más plug-in hibrid modellekkel összevetve (pl. Volkswagen Golf GTE, Skoda Octavia RS iV) a Cupra Leon nagyjából hasonló hatékonysággal működik.
A plug-in hibrid rendszer hatékonysága lenyűgöző. Az autó intelligensen váltogat a benzinmotor és az elektromos hajtás között, mindig az optimális működést választva. Különösen érdekes, ahogy a navigációs rendszer adatait felhasználva előre tervezi a hajtáslánc működését, például egy közelgő sebességkorlátozásnál növeli a rekuperációt.
Néhány gyakorlati tanács a hatékony használathoz:
- Lehetőség szerint minden este töltsük fel az autót, így maximalizálhatjuk az elektromos használatot.
- Használjuk ki az automatikus rekuperációs módot, ami a forgalmi helyzethez igazítja a visszatöltés mértékét.
- Hosszabb utakon érdemes a hibrid módot választani, hogy az autó maga optimalizálja a két hajtás használatát.
- Ha tudjuk, hogy később szükségünk lesz az elektromos hatótávra (pl. városi szakasz egy hosszabb út végén), használhatjuk a töltésmegőrző módot.
A Cupra Leon kombi VZ 1.5 TSI DSG pHEV egy igazán hatékony plug-in hibrid rendszert kapott. Ha kihasználjuk a rendszer előnyeit és rendszeresen töltjük az autót, akár hetekig is elkerülhetjük a benzinkutakat, miközben egy 272 lóerős sportkombit vezethetünk. Ez az a ritka eset, amikor valóban ehetjük a tortát, és meg is maradhat.
Árazás és felszereltség: Megfizethető luxus vagy drága mulatság?
A Cupra Leon kombi VZ 1.5 TSI DSG pHEV nem tartozik az olcsó autók közé, de cserébe egy prémium minőségű, sportos plug-in hibridet kapunk. Nézzük részletesen az árakat és a felszereltséget!
Az alapár 13 millió forintról indul, ami első hallásra soknak tűnhet, de ne feledjük, hogy ez már tartalmazza a plug-in hibrid hajtásláncot és számos alapfelszerelést. A tesztautónk extrákkal felszerelve közel 20 millió forintba kerül, ami már valóban a prémium kategória árszintje.
Felszereltségi szintek tekintetében a Cupra egyszerűsítette a dolgokat: lényegében egy gazdagon felszerelt alapmodellt kínálnak, amit extrákkal lehet tovább bővíteni. Az alapfelszereltség része többek között:
- 18 colos könnyűfém keréktárcsák
- LED-es fényszórók
- 12 colos digitális műszerfal
- 12,9 colos érintőképernyős infotainment rendszer
- Háromzónás klímaberendezés
- Sport ülések
- Vezetési módválasztó
Az ajánlott extrák közül kiemelném:
- LED Matrix fényszórók: 398.000 Ft
- DCC adaptív futómű: Ez szinte kötelező, ha ki akarjuk használni az autó sportos képességeit
- Brembo fékrendszer: 998.000 Ft - Drága, de ha gyakran tervezünk sportos vezetést, megfontolandó
- 19 colos keréktárcsák: Jobban néznek ki, de ronthatják a menettulajdonságokat
- Sennheiser prémium hangrendszer: Az audiofileknek kötelező
Összehasonlítva a konkurenciával, a Cupra León ára nagyjából egy szinten van a hasonló teljesítményű BMW 330e Touringgal, viszont drágább, mint a Volkswagen Golf GTE vagy a Skoda Octavia RS iV. Cserébe viszont sportosabb vezetési élményt és egyedibb megjelenést kínál.
Értékelve az ár-érték arányt, azt mondhatjuk, hogy a Cupra Leon kombi VZ nem olcsó autó, de cserébe egy olyan járművet kapunk, ami egyesíti a sportkocsi vezetési élményét, egy praktikus családi kombi használhatóságát és egy plug-in hibrid környezetbarát működését. Ha ezek a szempontok fontosak számunkra és megvan hozzá a megfelelő anyagi háttér, akkor a Cupra Leon kombi VZ kifejezetten jó választás lehet.
Azt mondhatjuk, hogy bár a Cupra Leon kombi VZ nem egy olcsó autó, de amit kínál, azért megkéri az árát. Ha valaki egy igazán egyedi, sportos, ugyanakkor praktikus és viszonylag környezetbarát autót keres, és hajlandó ezért mélyebben a zsebébe nyúlni, annak a Cupra Leon kombi VZ tökéletes választás lehet.
Cupra Leon kombi VZ 1.5 TSI DSG pHEV (2024) - Számokban
Kategória | Jellemző | Érték |
---|---|---|
Motor és teljesítmény | Benzinmotor teljesítmény | 150 LE (110 kW) |
Benzinmotor nyomaték | 250 Nm | |
Villanymotor teljesítmény | 116 LE | |
Rendszerteljesítmény | 272 LE (200 kW) | |
0-100 km/h gyorsulás | 6,7 másodperc | |
Végsebesség | 225 km/h (elektronikusan korlátozott) | |
Akkumulátor és töltés | Akkumulátor kapacitás | 19,7 kWh |
Elektromos hatótáv (WLTP) | 100-120 km | |
Elektromos hatótáv (valós) | 70-80 km | |
AC töltési teljesítmény | 11 kW | |
DC töltési teljesítmény | 50 kW | |
AC töltési idő (0-100%) | kb. 3,5 óra | |
DC töltési idő (0-80%) | kb. 30 perc | |
Fogyasztás | Városi és országúti (hibrid mód) | 5-6 l/100km |
Sportos vezetésnél | 8-9 l/100km | |
Autópályán (130 km/h, lemerült akkumulátorral) | 7-8 l/100km | |
Méretek és kapacitás | Keréktárcsa méret (alap) | 18 hüvelyk |
Keréktárcsa méret (opcionális) | 19 hüvelyk | |
Csomagtér térfogat | 497 liter | |
Árak és költségek | Alapár | 13 millió Ft-tól |
Tesztautó ára (extrákkal) | kb. 20 millió Ft | |
LED Matrix fényszórók | 398.000 Ft | |
Brembo fékrendszer | 998.000 Ft | |
Finanszírozási példa | Vételár | 20 millió Ft |
Önerő | 10 millió Ft | |
Futamidő | 5 év | |
Havi törlesztőrészlet | kb. 209.000 Ft | |
THM | 9,9% |
Konklúzió: Sportos családi autó, zöld köntösben
A 2024-es Cupra Leon kombi VZ 1.5 TSI DSG pHEV tesztje során egy igazán sokoldalú autóval ismerkedhettünk meg. Ez a plug-in hibrid sportkombival a Cupra sikeresen ötvözi a magas teljesítményt, a praktikusságot és a környezettudatosságot.
Erősségek:
- Lenyűgöző vezetési élmény, különösen "Cupra" módban
- Hatékony plug-in hibrid rendszer, akár 80 km tisztán elektromos hatótávval
- Prémium minőségű, sportos belső tér
- Praktikus kombi karosszéria
- Egyedi, feltűnő külső megjelenés
Gyengeségek:
- Magas ár, különösen a javasolt extrákkal együtt
- Néhol még mindig találhatók kemény műanyagok a beltérben
- A hátsó kilátás korlátozottabb a sportosabb dizájn miatt
- Megosztó lehet az új frontrész dizájnja
A Cupra Leon kombi VZ ideális választás lehet azoknak, akik nem akarnak kompromisszumot kötni a sportosság és a praktikum között, ugyanakkor fontos számukra a környezettudatosság is. Ez az autó tökéletesen megfelel a modern, aktív életmódot élő családoknak, akik hétköznap alacsony fogyasztású városi autót, hétvégén pedig izgalmas vezetési élményt nyújtó sportkocsit szeretnének.
Személyes véleményem szerint a Cupra Leon kombi VZ egy igazán izgalmas autó, ami sikeresen egyesíti a látszólag ellentmondásos tulajdonságokat. Ritkán találkozunk olyan járművel, ami egyszerre képes kielégíteni a sportosságra vágyó vezető, a praktikumot kereső családapa és a környezettudatos felhasználó igényeit.
Összefoglalva, a 2024-es Cupra Leon kombi VZ 1.5 TSI DSG pHEV egy komplex, de jól összerakott csomag. A plug-in hibrid hajtáslánc, a sportos vezetési élmény, a praktikus kombi karosszéria és a prémium belső tér együttese egy olyan egyedi ajánlatot eredményez, ami sokak számára vonzó lehet. Igen, az ára magasabb az átlagnál, de cserébe egy olyan autót kapunk, ami valóban kitűnik a tömegből.
Ha tehát olyan autót keresel, ami egyszerre környezetbarát, praktikus és izgalmas vezetni, akkor a Cupra Leon kombi VZ mindenképpen megérdemli, hogy felkerüljön a listádra. Ez nem csupán egy autó - ez egy életstílus nyilatkozat négy keréken.