Regisztrációs adó kalkulátor 2024
Menü

Fék - Hogyan működik az autó fékrendszere?

Fék - Mindannyian tudjuk, hogy a fékpedál lenyomása lelassítja az autót. De hogyan történik ez? Hogyan továbbítja az autó az erőt a lábunkról a kerekekre? Hogyan sokszorozza meg az erőt, hogy az elég legyen ahhoz, hogy megállítson egy olyan nagyot tömeget, mint egy autó?

Ha egy kicsit elgondolkodik rajta, a fék csodálatos találmány. Ha robogóval közlekedsz, és lassítanod kell, akkor leteheted a lábadat, és a talajon húzva lassulsz. De mi a helyzet, ha az autópályán száguldasz  100 km per órával kocsival? Az autópályán a lábadat kitenni nem sok jót hozna, ugye?

Egy mozgásban lévő autónak rengeteg mozgási energiája van, ami a kinetikei energiája. Az autó megállításához a fékeknek meg kell szabadulniuk ettől a mozgási energiától. Ezt úgy teszik, hogy a súrlódási erő segítségével a mozgási energiát hővé alakítják.

Amikor rálép a fékpedálra, a fékpedál egy kar segítségével egy dugattyút nyom meg, ami a főfékhengerben mozog. A főfékhenger hidraulikus folyadékkal van töltve. Ez a hidraulikafolyadék egy csőrendszeren keresztül más, további hengerekbe (fékhengerek) kerül, amelyek az egyes kerekek fékjei mellett vannak elhelyezve.

Ez a hidraulikus rendszer a fékpedálon lévő lábának erejét megsokszorozza, és elegendő erővel hat a fék működtetésére és az autó megállítására. Maguk a fékek általában kétféle típusúak: tárcsafékek vagy dobfékek.

Tárcsafék

Hogyan működik az autó fékrendszere?

Fék az autók mind a négy keréken megtalálhatók, amelyeket egy - a fenn említett - hidraulikus rendszer működtet. Sok autóban mind a négy keréken tárcsafék van - bár néhányban az első kerekeknél van csak tárcsafék, a hátsóknál pedig dobfék. Mivel az autó előrehaladásának megállítása oroszlánrészt az első fékeken múlik, a hatékonyabb tárcsafékeket az első kerekeken alkalmazzák. A kevésbé drága dobfékes kialakítás megfelelő, de költséghatékonyabb segítséget nyújt az autó mozgásának megállításában. (Csak a nagyon régi vagy nagyon kis méretű autókban van dobfék mind a négy keréken.)

Az autó fékrendszere a fékpedál lenyomásakor a hidraulikus rendszer segítségével növeli meg a láb által kifejtett erőt, és továbbítja azt a fékekhez. A rendszer hidraulikafolyadéka a főfékhengerből a fékcsöveken át a fékhengerekbe áramlik, ahol a fékbetétek a féktárcsákhoz vagy fékdobokhoz nyomódva súrlódást hoznak létre. Ez a súrlódás hővé alakítja a mozgási energiát, lelassítva vagy megállítva az autót. A fékrendszer karbantartása, például a fékfolyadék szintjének és a fékbetétek állapotának rendszeres ellenőrzése, kulcsfontosságú a biztonságos működéshez.

Tárcsafék

Manapság a legelterjedtebb fék a tárcsafék. Ezek egy féktárcsából, egy féknyergből és egy fékbetétből állnak. A fékpedál lenyomásakor a hidraulikafolyadék hatására a fékbetét a féktárcsához nyomódik. A fékbetétnek a féktárcsához való préselése súrlódást okoz, amely a mozgási energiát hővé alakítja a fékbetétben.

Mennyi hő keletkezik? Sok! Egy száguldó autó megállítása a fékeket 500ºC -ra vagy még magasabbra is felmelegítheti! Ahhoz, hogy fék kibírja ezt a hőt, a fékbetéteknek olyan speciális anyagokból kell készülniük, amelyek nem olvadnak meg ilyen magas hőmérsékleten. E speciális anyagok közé tartoznak a kompozitok, ötvözetek és kerámiák.

Dobfék

Dobfék

A dobfékek szintén súrlódást használnak, de kissé más módon. A dobfékek fékdobból és fékpofákból állnak. Az üreges dob a kerékkel együtt forog. A fékpedál lenyomásakor egy hidraulikus henger a súrlódó betétekkel ellátott fékpofákat a fékdob belső felületéhez nyomja, súrlódást okozva, és ezáltal lelassítva a kereket.

Hogyan kell karbantartani az autó fékrendszerét

Mint minden ami az autóval kapcsolatos, a fék is igényel karbantartást. A fék karbantartásával pénzt takaríthat meg ahelyett, hogy csak akkor vinné autóját a szervizbe, amikor valami elromlik. Gondoskodni kell róla, mielőtt balesettel szembesülne. Amikor járműve az éves ellenőrzésen esik át, a fékeket felülvizsgálják a közúti alkalmasság szempontjából. Íme néhány lépés, amely segít Önnek autója fékrendszerének karbantartásában.

  • Figyelje a fékfolyadék szintjét, és háromhavonta végezzen ellenőrzést. A fékfolyadékot kétévente vagy 50 000-60 000 kilométerenként kell cserélni.
  • A féktárcsákat a vezetési stílustól és a környezeti körülményektől függően szükség szerint cserélje ki. A féktárcsákat egy normál autóhoz hasonló időközönként cserélje. A sportkocsik fékjeit 35 000 km után kell cserélni.
  • Légtelenítse le a fékvezetékeket, figyeljen rá, hogy a levegő távozzon a rendszerből. Ez azt jelenti, hogy a féket pumpáljuk, miközben valaki figyeli a légtelenítő szelepet, és lezárja a szelepet, amikor a fékfolyadék elkezd folyni.
  • Rendszeresen ellenőriztesse fékbetétjeit és féktárcsáit, hogy azok kiválóan működőképes állapotban legyenek. Ha a fék erősen elkopott, itt az ideje kicserélni a fékbetétet.

Miért fontos a fékeket átnézetni műszaki vizsga előtt?

A fékek kiemelkedő fontosságú szerepet játszanak a jármű műszaki vizsgája során, mivel közvetlenül befolyásolják a közlekedés biztonságát. A műszaki vizsga célja, hogy biztosítsa a jármű megfelelőségét a közúti közlekedés követelményeinek, és ebben a fékek állapota kulcsfontosságú tényező.

A vizsga során alaposan ellenőrzik a fékrendszer minden elemét, beleértve a fékfolyadék szintjét, a fékbetétek és féktárcsák kopását, valamint a fékvezetékek épségét. A megfelelően karbantartott és jól működő fékrendszer elengedhetetlen a jármű hatékony lassításához és megállításához, ami létfontosságú a balesetek elkerülése és az utasok, valamint a közlekedésben részt vevők biztonsága érdekében.

A fékek állapotának rendszeres ellenőrzése és karbantartása nemcsak a műszaki vizsga sikeres teljesítéséhez szükséges, hanem a mindennapi közlekedés biztonságát is jelentősen növeli.

Hogyan történik a fékek ellenőrzése a műszaki vizsgán?

A fékek ellenőrzése a műszaki vizsga során több lépésben történik, hogy biztosítsák a jármű biztonságos közlekedését. Az alábbiakban részletezem a folyamatot:

  1. Fékhatásmérés: Az autót egy speciális fékpadra helyezik, amely a fékek működését különböző sebességeken és terheléseken teszteli. A fékpadon mérik a fékhatást, azaz azt, hogy mennyi erőt fejt ki a fékrendszer a jármű lassítására. Ezt az első és hátsó kerekek külön-külön vizsgálatával végzik el.
  2. Féktárcsák és fékdobok vizsgálata: A szakemberek ellenőrzik a féktárcsák és fékdobok állapotát. Ez magában foglalja a kopás, a repedések, a deformációk és egyéb sérülések vizsgálatát. A tárcsák és dobok vastagságának ellenőrzése is része a folyamatnak, mivel a túl vékony tárcsák vagy dobok már nem nyújtanak megfelelő fékhatást.
  3. Fékbetétek és fékpofák ellenőrzése: A fékbetétek és fékpofák kopását is alaposan ellenőrzik. Ha a betétek túlzottan kopottak, cserére szorulnak, mivel a megfelelő súrlódás biztosítása nélkülözhetetlen a hatékony fékezéshez.
  4. Hidraulikus rendszer vizsgálata: A fékfolyadék szintjét és minőségét is ellenőrzik. A megfelelő fékfolyadékszint és a folyadék tisztasága kritikus a hidraulikus rendszer hatékony működéséhez. A szakemberek ellenőrzik a fékvezetékek és csövek állapotát is, hogy nincs-e szivárgás vagy sérülés.
  5. Kézifék tesztelése: A kéziféket is alaposan ellenőrzik, hogy megfelelően tart-e és biztosítja-e a jármű mozdulatlanságát, amikor be van húzva. Ez különösen fontos a parkolás és a lejtős helyzetekben való biztonság érdekében.
  6. Rendszeres karbantartás és dokumentáció ellenőrzése: Végül a szakemberek átnézik az autó karbantartási dokumentációját, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a fékrendszert rendszeresen ellenőrizték és karbantartották-e az előírt időközönként.

Az alapos ellenőrzési folyamat biztosítja, hogy a fékek megfelelő állapotban vannak, és hatékonyan működnek, ezzel garantálva a jármű és az utasok biztonságát a közúti közlekedés során.

Összefoglaló -  az autó fékrendszerének működése

  1. A lábunkkal lenyomjuk a fékpedált, és a láb által keletkezett erő mechanikus áttéttel többszörösen felerősödik.
  2. Ez a mechanikus erő egy dugattyút mozgat meg a főfékhengerben és hidraulikafolyadékot présel a fékcsövekbe.
  3. A hidraulikus fékfolyadékot a fékvezetékek és csövek hálózatán keresztül a teljes fékrendszerbe kényszerítik.
  4. A nyomás egyformán jut mind a négy fékre.
  5. A kialakult nyomóerő súrlódást hoz létre a fékbetétek és a féktárcsák között, ami lassítja /megállítja a járművet - így működik a fék.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

regisztraciosado.hu ©️ 2024