Nyári gumi kontra négyévszakos gumi, melyiket használjam?
Nyári gumi kontra négyévszakos gumi - melyiket érdemes megvenni, használni? Minden egyes évben megtörténik, hogy valami blogger ír egy posztot arról, hogy milyen veszélyesek az utak télen, és erre egy másik okostojás azt mondja: "Hát, nem lenne gond, ha téli gumit vennél!".
Bár ez bosszantó lehet, különösen évről évre, de igazuk van. Érdekessé akkor válik a dolog, amikor ugyanez az okostojás a nyári gumikról beszél, amikor az időjárás felmelegszik. Tudja, a többségünk nyáron, tavasszal és ősszel is a négyévszakos gumikkal gurul, mert, nos, kevesebb gondot okoz a csere. De valóban helyesen cselekednek? A nyári gumi annyira jó?
Nem kellene a nevükből fakadóan, csak az év viszonylag rövid részében használni őket? De a négyévszakos gumik többféle körülményhez jobban alkalmazkodnak, nem? Megannyi kérdés. Bár ez nem egy teljes körű abroncskalauz, legalább azt el kell magyaráznunk, hogy pontosan mik azok a négyévszakos és nyári abroncsok. Ehhez pedig röviden el kell merülnünk a téli gumikban is.
Mi a nyári gumi és az egész évben használható (négyévszakos) autógumi?
A "nyári" és az "egész éves" jelölések egyszerűen megnevezések, amelyek azt magyarázzák, hogy milyen körülmények között kell megfelelően működniük az abroncsoknak. A nyári gumiabroncsok futófelületének kialakítása általában kevesebb lamellával, nagy futófelületi blokkokkal és merev oldalfalakkal rendelkezik, amelyek mind a vonóerő és a stabilitás javítására szolgálnak. Ez a gumi, amely 7 Celsius fok feletti hőmérsékleten jól érzi magát, páratlan teljesítményt nyújt a meleg évszakokban.
A nyári gumiabroncsok sokkal inkább a sportos autóknál kedveltek, mint az egész évben használhatóak. A téli gumiabroncsok ehhez képest sokkal több futófelületi blokkot és lamellát tartalmaznak, amelyek a latyak és a víz eltávolításán dolgoznak a gumiabroncs és az útburkolat között.
Olyan gumikeverékkel rendelkeznek, amely 7 fok alatti hőmérsékleten is rugalmas marad. Az említett gumiabroncskon használt keverékek és futófelületi kialakítások tulajdonképpen megakadályozzák, hogy ellenkező időjárási paraméterek mellett praktikusak legyenek. Vagyis a nyári gumiabroncsok megkeményednek, és nem tudnak megbirkózni a téli fagyos hőmérséklettel és latyakkal, míg a téli gumiabroncsok közel sem nyújtanak olyan kormányzási stabilitást, hogy melegebb időben felvegyék a versenyt a nyári gumiabroncsokkal.
A négyévszakos gumiabroncsok a kettő közötti szakadék áthidalására szolgálnak. Olyan keveréket és futófelületi mintázatot használnak, amely mindkét körülményt jól lekezeli. Ez teszi őket látszólag ideális választássá azok számára, akik meg akarják spórolni maguknak a gumiszervizbe való eljutást azzal, hogy egy garnitúra gumiabroncsba fektetnek be, amely egész évben kitart, igaz? Nos, többé-kevésbé. Beszéljünk a négyévszakos abroncsokról.
Nem a négyévszakos gumiknak kellene uralniuk a piacot?
Könnyű arra a következtetésre jutni, hogy a négyévszakos gumiabroncsok jobbak a téli vagy a nyári gumiabroncsoknál, mivel a legkülönfélébb körülményekkel megbirkóznak. Bár minden bizonnyal megvan a helyük, figyelembe kell venni az úgynevezett gumiabroncs-elméletet.
A gumiabroncs-elmélet azt mondja, hogy a gumiabroncsok tervezése mindig kompromisszumokkal jár. Röviden, ha egy gumiabroncs teljesítményét az egyik módon növeljük, akkor a másik módon csökkentjük azt. Például egy nyári gumi merevebb oldalfala javítja a stabilitást és a tapadást, de csökkenti a kényelmet.
A négyévszakos gumiabroncsok esetében az, hogy minden körülményt képesek legyenek kezelni, azt jelenti, hogy egyikben sem jeleskednek igazán. Így, bár télen és nyáron is képesek egyenletes teljesítményt nyújtani, a téli és nyári gumiabroncsok mégis felülmúlják őket a szélsőséges esetekben. Más szóval, már a kezdetektől fogva kompromisszumokba ütköznek.
A legtöbb vezető számára a legtöbb körülmény között ez valójában teljesen elfogadható és nem rossz dolog. A négyévszakos gumik rengeteg ember számára egyszerűen csak működnek minden flikk-flakk nélkül. De a szélsőségesebb időjárás - és a szélsőségesebb autók - speciálisabb gumikat igényelnek.
Akkor milyen típusú gumiabroncsot használjak?
Egy tökéletes világban az év nagy részében nyári gumi lenne az ideális választás és azt használnánk. Télen viszont téli gumikat. Fontos szem előtt tartani, hogy nyári gumi nem csak nyáron használható. Az bennük használt keverék gyakorlatilag mindent képes kezelni, ami a 7 foknál melegebb időben történik. Emellett általában jobb vizes tapadást biztosítanak, mint a négyévszakos abroncsok, amíg a hőmérséklet nem süllyed túl alacsonyra.
De mivel a gumiabroncs-elmélet szerint mindig van kompromisszum, a kép nem fekete-fehér. Ez különösen igaz, ha figyelembe vesszük, hogy az ország különböző részein más-más az éghajlat. Egyes esetekben az évszakok továbbra is meglehetősen kiszámíthatatlanok.
Tegyük fel például, hogy olyan régióban él, ahol a havazás még tavasszal is előfordulhat. A nyarak meglehetősen rövidek, és ősszel valószínűleg nagy havazás várható, mielőtt a levelek lehullanának. Nos, a nyári gumik nagyszerűek lesznek egy pár hónapig, de valószínűleg az egész évben használható gumik a legjobb választás. Miért? Mert soha nem tudhatja, hogy az anyatermészet mit fog önre zúdítani. Ha kicsit délebbre lakik, a nyári gumiabroncsok egyértelmű választás a forró hónapokban, és egy egész évszakos gumiabroncs veheti át a téli gumi helyét, mivel a havazás ritka.
Ott van még a gumiabroncsok tárolásának kérdése. Elég nehéz lehet két garnitúra gumit birtokolni, ha egy kis lakásban élsz.
Röviden összefoglalva, a megfelelő gumiválasztás végső soron attól függ, hogy hol él a világban. Így, bár talán tudunk adni egy jó ötletet, hogy mit kell figyelembe venni, a legjobb, ha beszél a környékbeli emberekkel, hogy megtudja, milyen gumikat használnak és mikor.
Melyik gumiabroncs fajta alkalmas az autómra?
Bár a gumiabroncs megnevezése jelentős tényező, nem ez az egyetlen dolog, ami alkalmassá teszi a gumiabroncsot az Ön autójához. Figyelembe kell vennie a futófelület kialakítását, a gördülési ellenállást, az oldalfal felépítését, az útzajt és természetesen a kényelmet. Ezek mind meghatározzák, hogy az abroncs hogyan fog teljesíteni. Továbbá a különböző járműveknek különböző igényeik vannak, és ez azt jelenti, hogy ez egy alkalmazásspecifikus beszélgetéssé válik, amely keveredik a már tárgyalt éghajlati tényezőkkel.
Ismétlem, pontosan ezért segít, ha beszélget a környékbeli, hasonló járművel rendelkező emberekkel arról, hogy ők milyen gumiabroncsokat kedvelnek, használnak és miért.
GYIK a négyévszakos és a nyári gumiabroncsokról
Mennyi ideig tartanak a nyári gumiabroncsok a négyévszakos abroncsokhoz képest?
A négyévszakos gumiabroncsok általában 80 - 90 000 kilométeres élettartamot biztosítanak a tulajdonosoknak. A nyári gumiabroncsok élettartama valahol 40 - 45 000 kilométer körül van. Bár mindig vannak kivételek, a nyári gumiabroncsok élettartama általában jóval rövidebb, mint a négyévszakos abroncsoké. Bár ez befolyásolhatja az ember döntését, nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a biztonságot, amely bizonyos körülmények között a nyári gumit előnyben részesíti (fenn taglaltuk) .
Használhatok nyári gumikat egész évben?
Mindaddig, amíg olyan régióban él, ahol a hőmérséklet soha nem csökken 7 fok alá, egész évben használhatja a nyári gumikat. A többiek számára ez nem túl bölcs döntés. A nyári gumik nem különösebben biztonságosak a téli használatra, sőt, még a tavaszi és őszi nedvesebb, hidegebb időszakokban sem.
Biztonságosak a négyévszakos gumiabroncsok télen?
Bár télen nem egészen olyan jók, mint a téli gumiabroncsok, az év ezen időszakában biztonságosan használhatók. Ez azt jelenti, hogy a latyakot vagy havas utat nem kezelik olyan jól, és nem birkóznak meg a télen tapasztalható kemény hideggel sem. Tehát, még ha van is egész évben használható gumiabroncsa, akkor is fontolja meg, hogy adott esetben téli gumiabroncsokra cseréli.
A négyévszakos gumiabroncsok rosszak?
Egyáltalán nem. Az egész évben használható gumiabroncsokban az a nagyszerű, hogy egész évben egyenletes teljesítményt nyújtanak. Az adott évszakokban nem hasonlíthatók a téli vagy nyári abroncsokhoz, de ez nem jelenti azt, hogy rosszak lennének. A különböző körülmények és hőmérsékletek kezelésének képessége teszi őket jobb választássá akár bizonyos régiókban, akár az év különböző időszakaiban.
Nyári gumi és négyévszakos gumiabroncsok - érdekességek
- Az abroncstípusok keverése soha nem jó ötlet. A tengelyek közötti különbségek hatással lehetnek a mechanikus alkatrészekre, és az autó nehezen irányíthatóvá válik.
- Az első autógumit 1888-ban találták fel. Viszont csak 1934-ben jelent meg az első téli gumiabroncs, és az négyévszakos gumiabroncsok csak az 1970-es évek elején bukkantak fel.
- Talán közismert, de a nyári gumiabroncsok nem az egyetlen nyári gumi opció. Valójában a nagyteljesítményű járművek tulajdonosainak érdemes megfontolniuk az UHP, azaz ultra-nagy teljesítményű abroncsokat, mivel ezek sokkal jobban fel vannak készítve az ebbe a kategóriába tartozó járművek megnövelt teljesítményszintjének kezelésére.
- A különböző körülmények közötti egyenletes teljesítmény nem az egyetlen dolog, ami az egész évben használható gumiabroncsokat rendkívül népszerűvé teszi. Általánosságban elmondható, hogy ezek a gumiabroncsok a nyári és a téli gumiabroncsokhoz képest alacsonyabb útzajt és nagyobb vezetési kényelmet is kínáltak. Továbbá a nyári gumiknál jóval hosszabb futófelületi élettartamot is kínálnak.
- A nyári gumiabroncsokban használt keverék ridegebb, mint amit a téli gumiabroncsokban használnak. A lágy keverék segít a téli gumiabroncsoknak abban, hogy 7 fok alatti hőmérsékleten is rugalmasak maradjanak, és hozzájárul ahhoz, hogy a meleg évszakban képesek legyenek megfelelő tapadást biztosítani.