Regisztrációs adó kérdések
Regisztrációs adó kalkulátor - mire jó?
Ha kíváncsi, mennyibe kerül a járművének magyarországi nyilvántartásba vétele, használja regisztrációs adó kalkulátorunkat. Adjon meg néhány alapadatot, és megkapja a regisztrációs adó becsült összegét!
Mennyi regisztrációs adót kell fizetni?
A regisztrációs adó összege számos tényezőtől függ.
Többek között az:
- üzemanyag típusától (diesel, benzin),
- a jármű motorteljesítményétől,
- a környezetvédelmi besorolástól
- az első regisztráció időpontjától.
A várható adóösszeg könnyen kiszámítható az oldalunkon megtalálható regisztrációs adó kalkulátor segítségével.
Egyszerűen adja meg a szükséges adatokat, és a kalkulátor kidobja az regadó várható összegét.
Kinek kell megfizetnie a regadót?
- Amennyiben a járművet a nyilvántartásba vétel előtt importálták, akkor a regisztrációs adó megfizetése az importőrt terheli.
- Ha a nyilvántartásba vétel a jármű átalakítása miatt esedékes, akkor természetesen a regisztrációs adó befizetése az aktuális tulajdonos felelőssége.
- Abban az esetben, ha a járművet flottakezelő lízingeli, az adó megfizetéséért a flottakezelő felel.
Mi a különbség új- és használtautó vásárlás esetén?
- Új autó vásárlásakor a vételár általában tartalmazza a regisztrációs díjat, valamint a négy évig érvényes első általános műszaki vizsga költségét és a regisztrációs adót. Az autókereskedők általában gondoskodnak erről, de fontos, hogy az adásvételi szerződés aláírása előtt ellenőrizze a részleteket.
- Ha már Magyarországon forgalomba helyezett használtautót vesz, nem kell regisztrációs adót fizetnie.
Mikor kell regisztrációs adót fizetnem? Regisztrációs adó kérdések
Az átalakítások utáni forgalomba helyezés, valamint a jármű flottaüzemeltetőtől történő bérlése esetén is megfizetendő ez az adónem.
Mikor mentesülhetek a regisztrációs adó megfizetése alól?
A jó hír az, hogy sok esetben nem kell megfizetnie a magas regisztrációs adót.
Itt a lista, amely megmutatja, mikor nem kell regadót fizetni:
- tisztán elektromos járművek (5E környezetvédelmi osztály),
- a plug-in hibridek (5P és 5N környezetvédelmi osztály),
- a nulla károsanyag-kibocsátású járművek (5Z környezetvédelmi osztály)
- és egyes elektromos motorkerékpárok
mentesülnek a regisztrációs adó alól.
Továbbá:
- A diplomata rendszámmal (CD) rendelkező
- a külföldön történő értékesítésre szánt Z-számmal rendelkező járművek
szintén mentesek a regisztrációs adó fizetési kötelezettség alól.
Ezenkívül
- a hivatalos OT-rendszámmal ellátott,
- bemutató célú járművek,
- az importőr által nyilvántartásba vételt nem igényelt járművek
nem tartoznak a regisztrációs adó hatálya alá.
A regisztrációs adó alóli mentesség akkor is lehetséges, ha nemzetközi egyezmények és törvényi rendelkezések bizonyos mentességeket írnak elő.
Mikor igényelhetem vissza a regisztrációs adót?
Ha már a nyilvántartásba vétel előtt befizette az adót, visszatérítést kaphat, ha kiderül, hogy a járművet anélkül exportálták, hogy az Magyarországon nyilvántartásba került volna.
Ha időközben megszűnt a nyilvántartásba vételre való jogosultsága, akkor is visszaigényelhető a regadó.
A befizetett regisztrációs díjat akkor is visszakapja, ha
- a járművet ellopják,
- teljes mértékben megrongálódik, totálkáros lesz, megsemmisül,
- ha a közlekedési hatóságok elutasítják a regisztrációs kérelmet,
- a jármű környezetvédelmi osztályának a módosítások következtében bekövetkezett javulása esetén,
- lízingelt jármű esetén, ha a lízingszerződés a futamidő lejárta előtt megszűnik (időarányosan).
Hogyan történik a regisztrációs adó megfizetése?
A procedúra a jármű a nemzeti közlekedési hatóságnak történő bemutatásával kezdődik.
Miután megvizsgálták a járművet és pontosan meghatározták annak a környezetvédelmi besorolását. Ezután a hivatal kiállít egy műszaki dokumentációt, amely elengedhetetlen a regisztrációs adófizetési eljárás megkezdéséhez.
Fontos tudnunk, hogy a mi feladatunk (mint adózó állampolgár, vagy szervezet), hogy a regisztrációkor tájékoztassuk a NAV-ot az adókötelezettségünkről.
Mit jelent a "gépjármű"?
A "gépjármű" alatt olyan járművet értünk, amit motor hajt, és amit közúton használnak. Ilyen például az autó, a motor, vagy a kamion. Ezeket a járműveket rendszámmal látják el, hogy könnyen beazonosíthatóak legyenek.
Mi a "pótkocsi"?
A "pótkocsi" olyan jármű, amit egy másik jármű húz maga után. Ilyen például a lakókocsi, amit az autó húz, vagy a teherautó utánfutója, amire rakományt lehet tölteni. A pótkocsikat is rendszámmal látják el.
Mi a "személygépkocsi"?
A "személygépkocsi" olyan autó, amiben legfeljebb kilenc ember fér el, beleértve a sofőrt is. Ilyen például a családi autó, amiben a családtagok utaznak. Az autóbuszok és a motorok nem számítanak személygépkocsinak.
Mi a "személyszállító gépjármű"?
A "személyszállító gépjármű" olyan jármű, amit emberek szállítására használnak. Ilyen például az autóbusz, a taxi, vagy a kisbusz. Ezekben a járművekben több ember is utazhat egyszerre.
Mi a "tehergépjármű"?
A "tehergépjármű" olyan jármű, amit áruk szállítására használnak. Ilyen például a kamion, a teherautó, vagy a furgon. Ezekben a járművekben nagy mennyiségű áru szállítható.
Mi az "autóbusz"?
Az "autóbusz" olyan nagy jármű, amiben sok ember utazhat egyszerre. Az autóbuszokban több mint kilenc ülőhely van, és nem kötik őket elektromos felső vezetékhez, mint például a villamosokat.
Mi a "motorkerékpár"?
A "motorkerékpár" olyan jármű, aminek két vagy három kereke van, és a legnagyobb sebessége 45 km/óra felett van. Vannak négykerekű motorkerékpárok is, de ezeknek a súlya nem haladhatja meg az 550 kg-ot, és a motorjuk teljesítménye nem lehet több 15 kilowattnál.
Mi a "külföldön nyilvántartott gépjármű"?
A "külföldön nyilvántartott gépjármű" olyan jármű, amit nem Magyarországon regisztráltak. Ilyen például az az autó, amit külföldön vettek, és ott is regisztráltak. Ezeknek a járműveknek a rendszámát és forgalmi engedélyét nem magyar hatóság adta ki.
Mi a "környezetkímélő gépkocsi"?
A "környezetkímélő gépkocsi" olyan jármű, amit úgy terveztek, hogy minél kevesebb káros anyagot bocsásson ki a levegőbe. Ilyen például az elektromos autó, vagy a hibrid autó, ami részben elektromos, részben pedig hagyományos belső égésű motorral működik.
Mi a "költségvetési szerv"?
A "költségvetési szerv" olyan szervezet, amit az állam, a helyi önkormányzat, vagy a nemzetiségi önkormányzat működtet. Ezek a szervezetek az államháztartás részét képezik, és az állam pénzügyi forrásaiból működnek.
Mi a "súlyos mozgáskorlátozott vagy egyéb fogyatékossággal élő személy"?
A "súlyos mozgáskorlátozott vagy egyéb fogyatékossággal élő személy" olyan ember, aki valamilyen testi vagy szellemi fogyatékosság miatt korlátozottan képes a mozgásra, vagy más tevékenységek végzésére. A fogyatékosságukat szakértői véleménnyel, hatósági állásfoglalással, vagy más hivatalos dokumentummal igazolják.
Mi a "segédmotoros kerékpár"?
A "segédmotoros kerékpár" olyan jármű, aminek két, három, vagy négy kereke van, és egy kis motor hajtja . A motor teljesítménye legfeljebb 4 kW, és a jármű legnagyobb sebessége nem haladhatja meg a 45 km/órát. A jármű saját tömege pedig nem lehet több 350 kg-nál.
Mi a "muzeális jellegű gépjármű"?
A "muzeális jellegű gépjármű" olyan jármű, amit legalább 30 éve gyártottak, és amit csak különleges alkalmakkor használnak, például kiállításokon. Ezeket a járműveket eredeti állapotukban tartják, vagy eredeti állapotukhoz hasonlóan állítják helyre.
Mi a "személytaxi"?
A "személytaxi" olyan személygépkocsi, amit személyszállításra használnak, és amit egy taxiengedéllyel rendelkező vállalkozás üzemeltet. A taxiknak különleges színű rendszámtáblájuk van, hogy könnyen felismerhetőek legyenek.
Mi a "mezőgazdasági vontató"?
A "mezőgazdasági vontató" olyan jármű, amit mezőgazdasági munkákra használnak, de alkalmas pótkocsi vontatására is. Ezek a járművek nem rendelkeznek rakfelülettel, és saját erőből 25 km/óránál gyorsabban tudnak haladni.
Mi a "külföldön nyilvántartott gépjármű és pótkocsi üzemben tartója"?
A "külföldön nyilvántartott gépjármű és pótkocsi üzemben tartója" az a személy, aki a járművet használja, vagy aki a járművet Magyarországról kivisz. Ez lehet az a személy, aki a jármű forgalmi engedélyét birtokolja, vagy aki a járművet a forgalmi engedélyben feltüntetett jogi személy vagy személyi egyesülés mellett használja.
Mi a "gépjármű forgalomból való kivonása"?
A "gépjármű forgalomból való kivonása" azt jelenti, hogy a járművet nem használják többé közúti közlekedésre. Ez történhet például akkor, ha a járművet eladják, vagy ha a járművet nem használják többé, és a tulajdonos nem akarja fenntartani a jármű üzemben tartásával járó költségeket.
Mi a "légrugós vagy azzal egyenértékű rugózási rendszerű gépjármű, pótkocsi"?
A "légrugós vagy azzal egyenértékű rugózási rendszerű gépjármű, pótkocsi" olyan jármű, aminek a rugózását légrugók biztosítják. Ez azt jelenti, hogy a jármű futóművének rugózását nem hagyományos acélrugók, hanem levegővel töltött gumiból készült rugók biztosítják. Ez a technológia kíméletesebb az utakra, és jobb vezetési komfortot biztosít.
Mi a "terhelhetőség (raksúly)"?
A "terhelhetőség (raksúly)" azt jelenti, hogy mennyi rakományt lehet a járműre tölteni. Ezt úgy számolják ki, hogy a jármű megengedett legnagyobb össztömegéből kivonják a jármű saját tömegét. Például, ha egy teherautó megengedett legnagyobb össztömege 10 tonna, és a teherautó saját tömege 3 tonna, akkor a teherautó terhelhetősége 7 tonna.
Mi a "kombinált árufuvarozás"?
A "kombinált árufuvarozás" azt jelenti, hogy a fuvarozás egy részét közúton, egy másik részét pedig vasúton vagy belvízi járaton végzik. Például, ha egy teherautó egy rakományt Budapestre szállít, akkor a rakomány egy részét közúton szállítják Budapestig, a másik részét pedig vasúton vagy hajóval szállítják tovább.
Mi a "katasztrófa"?
A "katasztrófa" olyan esemény, amely során és következtében nagy számú ember élete kerül közvetlen veszélybe. Ilyen esemény lehet például természeti csapás, mint az árvíz vagy a földrengés, ipari baleset, mint a vegyi szivárgás, vagy háborús esemény.
Mi a "segélyszállítmány"?
A "segélyszállítmány" olyan szállítmány, amit katasztrófa sújtotta területekre szállítanak, hogy segítséget nyújtsanak az ott élő embereknek. Ezt a szállítmányt olyan szervezetek igazolják, mint a Magyar Vöröskereszt, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, vagy a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter.
Mi a "munkagép"?
A "munkagép" olyan jármű, amit munkavégzésre használnak, és nem minősül szállító vagy vontató eszköznek. Ilyen például a traktor, a markoló, vagy a targonca. Ezek a járművek saját erőből 15 km/óra sebességnél gyorsabban nem képesek haladni.
Mi a "gyártási év"?
A "gyártási év" azt jelenti, hogy melyik évben gyártották a járművet. Ezt az információt a hatósági nyilvántartásban találjuk meg.
Mi a "lassú jármű és a lassú jármű pótkocsija"?
A "lassú jármű és a lassú jármű pótkocsija" olyan jármű, aminek a legnagyobb sebessége nem haladja meg a 25 km/órát. Ilyen például a lassú traktor, vagy a lassú vontató.
Mi a "nyergesvontató"?
A "nyergesvontató" olyan vontató, amely a rajta levő nyeregszerkezet útján a vontatott félpótkocsi tömegének jelentős részét átveszi. Ilyen például a kamion, amelyik egy nagy félpótkocsit húz maga után.
Mi a "hybrid meghajtású jármű"?
A "hybrid meghajtású jármű" olyan jármű, aminek van egy elektromos és egy hagyományos belső égésű motorja is. Ilyen például a hibrid autó, ami részben elektromos energiából, részben pedig benzinből vagy dízelből m űködik.
Mi a "környezetvédelmi osztályjelzés"?
A "környezetvédelmi osztályjelzés" azt mutatja meg, hogy a jármű mennyire környezetbarát. Minél nagyobb a szám, annál környezetbarátabb a jármű. Ha a jármű környezetvédelmi osztályjelzése nem ismert, akkor azt a jármű különböző dokumentumai alapján kell megállapítani.
Mi a "környezetkímélő motorkerékpár"?
A "környezetkímélő motorkerékpár" olyan motorkerékpár, aminek csak elektromos motorja van, és nincs más erőforrása. Ez azt jelenti, hogy ezek a motorkerékpárok nem bocsátanak ki káros anyagokat a levegőbe, és csendesebbek, mint a hagyományos motorkerékpárok.
Mi a "pénzügyi lízing"?
A "pénzügyi lízing" olyan szerződés, amiben a lízingbeadó (általában egy bank vagy pénzügyi intézet) egy járművet bocsát a lízingbevevő rendelkezésére egy meghatározott időre, cserébe a lízingbevevő rendszeres díjat fizet. A lízing időszakának végén a jármű tulajdonjoga átszáll a lízingbevevőre.
Mi az "ideiglenesen forgalomban tartott gépjármű"?
Az "ideiglenesen forgalomban tartott gépjármű" olyan jármű, amit csak ideiglenesen használnak, és aminek "I" betűjelű ideiglenes rendszámtáblája van. Ilyen például a jármű, amit csak egy bizonyos időszakra használnak, például egy rendezvény idejére.
Mi a "próbajármű"?
A "próbajármű" olyan jármű, amit a vásárlás előtt tesztelnek. Ezeknek a járműveknek is "I" betűjelű ideiglenes rendszámtáblájuk van.
Mi a "kiviteli célú gépjármű"?
A "kiviteli célú gépjármű" olyan jármű, amit Magyarországról külföldre szállítanak el, és "I" betűjelű ideiglenes rendszámtáblával van ellátva. Ilyen például az az autó, amit Magyarországon vásárolnak, de külföldön fogják használni.
A magyarországi regisztrációs adó törvény érthetően
Előfordulhat, hogy autót szeretnél vásárolni, és hallottál már a regisztrációs adóról, de nem vagy biztos benne, hogyan működik. Ne aggódj, itt vagyok, hogy segítsek! Az alábbiakban egyszerűen és érthetően magyarázom el a magyarországi regisztrációs adó törvényét.
Magyarországon, ha új autót vásárolsz, vagy használt autót hozol be az országba, akkor regisztrációs adót kell fizetned. Ez az adó a magyar államháztartás bevételeit segíti, és hozzájárul a környezetvédelemhez is. De nézzük meg, hogyan is működik ez a rendszer!
Mi a regisztrációs adó?
A regisztrációs adó egy olyan adó, amit akkor kell fizetni, amikor egy új vagy használt autót, motorkerékpárt vagy lakóautót szeretnél forgalomba helyezni Magyarországon. Ez az adó a központi költségvetést támogatja.
Mikor kell fizetni a regisztrációs adót?
A regisztrációs adót több esetben is fizetni kell. Például, ha először regisztrálsz egy autót Magyarországon, vagy ha átalakítod a járművedet, és ez a változás bekerül a forgalmi engedélybe. Az adót akkor is fizetni kell, ha megszűnik egy adómentesség, amit korábban a törvény vagy egy nemzetközi szerződés biztosított.
Mi számít új gépjárműnek?
Az új gépjármű olyan autó vagy motorkerékpár, amely a vásárlás időpontjában legfeljebb 6000 kilométert futott, vagy amelynek első külföldi forgalomba helyezésétől számítva legfeljebb 6 hónap telt el.
Mi az az átalakítás?
Az átalakítás olyan műszaki változtatás, amelynek eredményeként a jármű kategóriája megváltozik. Például, ha egy teherautót átalakítasz személyautóvá, vagy ha egy motorkerékpárt átalakítasz úgy, hogy más adókategóriába kerül.
Mi a személygépkocsi?
A személygépkocsi olyan jármű, amely a vám- és statisztikai nómenklatúra szerint a 8703 vámtarifaszám alá tartozik. Ide nem értve a mentőautót, a halottszállító kocsit és a törvény szerinti motorkerékpárt.
Mi a motorkerékpár?
A motorkerékárpár olyan jármű, amely a közúti közlekedés szabályai szerint motorkerékpárnak vagy segédmotoros kerékpárnak minősül. Ide tartozik az a négykerekű jármű is, amelyet személygépkocsiként helyeztek forgalomba, de a saját tömege és motorteljesítménye alapján motorkerékpárnak minősül.
Mi a Közösségen belüli beszerzés?
A Közösségen belüli beszerzés azt jelenti, hogy egy új gépjárművet hoznak be Magyarországra egy másik EU-tagállamból. Ebben az esetben az általános forgalmi adót (áfa) az áfa-törvény szerint kell megfizetni.
Ki az importáló?
Az importáló az a személy vagy szervezet, aki vagy ami a járművet az Európai Unión kívülről Magyarországra hozza be. Az importáló felelős az áfa megfizetéséért.
Mi a gépjárműflotta-üzemeltető?
A gépjárműflotta-üzemeltető olyan személy vagy szervezet, amelynek székhelye az Európai Gazdasági Térségben van, és gépjármű-bérbeadással foglalkozik. A gépjárműflotta-üzemeltetőnek legalább 50 darab, külföldi hatósági jelzéssel ellátott személygépkocsi tulajdonában kell lennie, és a bérbeadásból származó árbevételének legalább 75%-a gépjármű bérbeadásból, lízingbeadásból kell származnia.
Magyarországi regisztrációs adó törvény: Adókötelezettség és az adó alanya
Adókötelezettség - Mikor kell fizetni az adót?
Gondoljunk úgy a regisztrációs adóra, mint egy belépőjegyre. Ha szeretnénk, hogy az autónk hivatalosan is a magyar utakon közlekedjen, akkor ezt a belépőjegyet meg kell vásárolnunk. Ez az adókötelezettség. Tehát, ha új autót veszünk, vagy behozunk egyet külföldről, vagy átalakítjuk a jelenlegi autónkat, akkor ezt az adót meg kell fizetnünk. Sőt, ha valaki nagy mennyiségű autót bérbe ad itthon, az is adóköteles.
Az adó alanya - Ki az, akinek fizetnie kell?
Az adófizetési kötelezettség mindig azon a személyen vagy szervezeten van, aki az autót forgalomba kívánja helyezni. Tehát, ha Ön vásárol egy autót, és szeretné, hogy az hivatalosan is az Öné legyen, akkor Ön lesz az, aki az adót meg kell fizetnie. Ha valaki behoz egy autót külföldről, akkor ő lesz az adófizető. Ha pedig valaki átalakítja az autóját, akkor ő lesz az, aki az adót meg kell fizetnie. Ha többen vannak tulajdonosok, akkor mindannyian felelősek az adó megfizetéséért, a tulajdoni hányaduk arányában.
Mit kell tenni, ha nem Magyarországon élünk?
Ha valaki nem Magyarországon él, de itt szeretné forgalomba helyezni az autóját, akkor neki is meg kell fizetnie az adót. De mivel ő nem itt él, ezért meg kell bíznia valakit, aki képviseli őt az adóügyekben. Ez a személy lehet valaki, aki itt él, vagy egy hivatalosan bejegyzett pénzügyi képviselő. Ez a képviselő felelős lesz az adó megfizetéséért, együtt az adóalannyal.
A magyarországi regisztrációs adó törvény további részletei
A magyarországi regisztrációs adó törvény további részletei között szerepel, hogy mikor keletkezik az adófizetési kötelezettség, mennyi az adó összege, és milyen eljárási és adó-megállapítási szabályok vonatkoznak rá. Nézzük meg ezeket a részleteket!
Az adófizetési kötelezettség keletkezése
Az adófizetési kötelezettség legkésőbb a jármű forgalomba helyezésének időpontjában keletkezik. Az adófizetési kötelezettség több esetben is keletkezhet, például ha a járművet vámjogi szabadforgalomba bocsátják, vagy ha az áfafizetési kötelezettség keletkezik, vagy ha a jármű átalakítása történik.
Az adó összege
A vámhatóság az adót a járművek kategóriája alapján állapítja meg. Átalakítás esetén az adó összegét az átalakítás utáni és az átalakítás előtti állapot közötti adó különbözeteként kell megállapítani. Ha a különbözet pozitív, az adót az adóalany köteles a vámhatóságnak megfizetni.
Eljárási és adó-megállapítási szabályok
Az adót a vámhatóság állapítja meg. Import esetén az adót a vámhatóság a vámeljárás során állapítja meg. Ha az adókötelezettség átalakítás miatt keletkezik, az adó alanya köteles a területileg illetékes közlekedési hatósághoz benyújtani az előzetes engedély iránti kérelmet.
Magyarországi regisztrációs adó különleges szabályai
Amikor autót vásárolsz, és regisztrálni szeretnéd, van lehetőséged arra, hogy a regisztrációs adót különleges szabályok szerint állapítsák meg. Ezt úgy kell elképzelni, mint amikor a boltban különleges kedvezményt kapsz egy termékre. De ahhoz, hogy ezt a kedvezményt megkapd, be kell tartanod bizonyos szabályokat.
- Elsőként, amikor elindítod az adóigazgatási eljárást, jelezned kell, hogy szeretnéd ezt a különleges szabályt alkalmazni.
- Másodszor, írásban kell benyújtanod egy indítványt, amelyben kéred a különleges szabály alkalmazását. Ezt legkésőbb 15 napon belül meg kell tenned a kezdeményezés után.
- Harmadszor, előre kell fizetned egy díjat, amit "egyedi adó-megállapítás díja" néven ismerünk. Ha ezt a határidőt elmulasztod, sajnos nem kérhetsz igazolást.
Az indítvány részletei
Az indítványban be kell bizonyítanod, hogy az autód értékcsökkenése nagyobb, mint amit a törvény alapértelmezettnek tekint. Ezt úgy kell elképzelni, mint amikor a boltban megpróbálsz alkudni egy termék árán, és meg kell győznöd az eladót, hogy a termék valójában kevesebbet ér, mint amennyit ő gondol. Ehhez különböző tényezőket kell figyelembe venned, mint például az autó márkája, típusa, a megtett kilométerek száma, a motor típusa, az autó műszaki és általános állapota, és az autó eredeti és jelenlegi belföldi árának összehasonlítása. Mindezeket a bizonyítékokat csatolnod kell az indítványhoz.
Az indítvány elutasításának okai
Az indítványodat sajnos elutasíthatják, ha nem tartod be a fent említett szabályokat. Például, ha nem nyilatkoztál arról, hogy szeretnéd a különleges szabályt alkalmazni, vagy ha nem teljesítetted az indítványban említett feltételeket. Az indítványodat akkor is elutasíthatják, ha az autód életkora meghaladja a törvényben meghatározott időtartamot.
Az indítvány feldolgozása
Ha az indítványodat elfogadják, a vámhatóság megvizsgálja az általad benyújtott bizonyítékokat, és szükség esetén szakértői véleményt is kérhet. Ezt úgy kell elképzelni, mint amikor egy terméket vissza akarsz vinni a boltba, és az eladó megvizsgálja a terméket, hogy megbizonyosodjon arról, hogy valóban hibás-e.
A regisztrációs adó különleges szabály szerinti megállapítása
Ha minden rendben van, a vámhatóság a benyújtott bizonyítékok és a szakértői vélemény alapján megállapítja az autód értékcsökkenésének mértékét. Ezután a regisztrációs adót ennek alapján számolják ki. Ha azonban az indítványod nem volt megalapozott, vagy nem felelt meg a törvényben meghatározott feltételeknek, akkor a regisztrációs adót az általános szabályok szerint állapítják meg.
Az egyedi adó-megállapítás díja
Az előre fizetett egyedi adó-megállapítás díját vagy az állam viseli, vagy te, attól függően, hogy az adó megállapítása hogyan történt. Ha az adót a különleges szabály szerint állapították meg, akkor az állam viseli a díjat, és visszatérítik neked. Ha viszont az adót az általános szabályok szerint állapították meg, akkor te viselheted a díjat.
Jogorvoslati lehetőségek
Ha úgy érzed, hogy az adó megállapítása során figyelmen kívül hagyták azítása. Mindezeket a bizonyítékokat csatolnod kell az indítványhoz.
Az indítvány elutasításának okai
Az indítványodat sajnos elutasíthatják, ha nem tartod be a fent említett szabályokat. Például, ha nem nyilatkoztál arról, hogy szeretnéd a különleges szabályt alkalmazni, vagy ha nem teljesítetted az indítványban említett feltételeket. Az indítványodat akkor is elutasíthatják, ha az autód életkora meghaladja a törvényben meghatározott időtartamot.
Az indítvány feldolgozása
Ha az indítványodat elfogadják, a vámhatóság megvizsgálja az általad benyújtott bizonyítékokat, és szükség esetén szakértői véleményt is kérhet. Ezt úgy kell elképzelni, mint amikor egy terméket vissza akarsz vinni a boltba, és az eladó megvizsgálja a terméket, hogy megbizonyosodjon arról, hogy valóban hibás-e.
A regisztrációs adó különleges szabály szerinti megállapítása
Ha minden rendben van, a vámhatóság a benyújtott bizonyítékok és a szakértői vélemény alapján megállapítja az autód értékcsökkenésének mértékét. Ezután a regisztrációs adót ennek alapján számolják ki. Ha azonban az indítványod nem volt megalapozott, vagy nem felelt meg a törvényben meghatározott feltételeknek, akkor a regisztrációs adót az általános szabályok szerint állapítják meg.
Az egyedi adó-megállapítás díja
Az előre fizetett egyedi adó-megállapítás díját vagy az állam viseli, vagy te, attól függően, hogy az adó megállapítása hogyan történt. Ha az adót a különleges szabály szerint állapították meg, akkor az állam viseli a díjat, és visszatérítik neked. Ha viszont az adót az általános szabályok szerint állapították meg, akkor te viselheted a díjat.
Jogorvoslati lehetőségek
Ha úgy érzed, hogy az adó megállapítása során figyelmen kívül hagyták az autód tényleges értékcsökkenését, jogorvoslati kérelemmel élhetsz. Ez olyan, mint amikor visszamész a boltba, mert úgy érzed, hogy nem kaptad meg a megfelelő kedvezményt a termékre. Azonban, ha az indítványodat elutasították, és az adót az általános szabályok szerint állapították meg, sajnos nincs lehetőség önálló jogorvoslatra.