Gumicsere - Mikor kell kicserélni autója gumiabroncsait?
Néhány alapvető ellenőrzéssel és egy kis tudással könnyű a gumiabroncsok állapotát megítélni, és biztosítani, hogy azok biztonságosak és legálisak legyenek. Íme az útmutató a gumiabroncsok kopásának ellenőrzéséhez és ahhoz, hogy tudja, mikor kell kicserélni az elhasználódott autógumikat, mikor érkezik el a gumicsere ideje.
A gumiabroncsok (téligumik, nyárigumik) az autók karbantartásának egyik leginkább figyelmen kívül hagyott elemei, mégis több ország statisztikai adatai azt mutatják, hogy 10-ből több mint egy autó nem felel meg az éves műszaki vizsgán a hibás vagy elhasználódott gumiabroncsok miatt.
A futófelület mélysége
A gumiabroncsok biztonságának első és legnyilvánvalóbb szempontja a futófelület mélysége. Ez alatt a gumiabroncs kerületét borító fő barázdák mélységét értjük. Újonnan a futófelület mélysége körülbelül 7 mm, míg a törvényes határérték 1.6 mm.
A legtöbb gumiabroncs rendelkezik futófelület kopásjelzővel, amely kemény, magasított sávok az egyes barázdák alján. Amikor a futófelület egy szintben van ezekkel a sávokkal, a gumiabroncs elérte a megengedett határértéket, jöhet a gumicsere. Nem bölcs dolog azonban csak ezekre hagyatkozni, mivel a gumiabroncsok egyenetlen kopása gyakori probléma.
A rossz kerékbeállítás vagy az elhasználódott felfüggesztés egyenlőtlen kopást okozhat a gumiabroncs belső vagy külső szélén, miközben a futófelület sávja érintetlen marad. Az állapot ellenőrzéséhez a legegyszerűbb mód a profilmélység mérő használata, mely filléres tétel.
A gumiabroncsot a megengedett határértékig kell koptatni?
Mint említettük, a futófelület mélységének törvényes határa 1.6 mm, és - egészen a közelmúltig - minden gumiabroncsgyártó, beszállító és autós csoport 3 mm-nél ajánlotta a gumiabroncs cseréjét. Az abroncskeverék-technológia fejlődése miatt azonban egyes gyártók kezdik elvetni ezt a tanácsot.
A Michelin például azt állítja, hogy gumiabroncsait úgy tervezték, hogy az 1.6 mm-es határértékig újszerű teljesítményt nyújtsanak.A francia gumiabroncsgyártó kampányt folytat azért is, hogy az EU-ban a gumiabroncsok minősítését úgy módosítsák, hogy az 1.6 mm-es értéknél minden gumiabroncs kopott teljesítményét tükrözze.
Az, hogy 1.6 mm-es, 2 mm-es vagy 3 mm-es abroncsot cserél le, személyes preferenciáktól és a járműre szerelt gumiabroncs minőségétől függ. Fontos azonban megjegyezni, hogy a törvényes határérték közelében vagy azon belül lévő gumiabroncsok hajlamosabbak lehetnek az aquaplaningra, mivel a futófelület mélysége kisebb, mint ami lehetővé teszi a víz eloszlását.
Például egy 1.6 mm-es futófelülettel rendelkező gumiabroncs nem fog olyan jól teljesíteni, mint egy 3 mm-es, amikor olyan útra kerül, amelynek felületén 2 mm víz lehet.
A gumiabroncs sérülése
A gumiabroncsok a kopás mellett sérülésre is hajlamosak. A defekttől vagy a túlzott kopástól eltérően a sérülést nehéz észrevenni, és nincs közvetlen hatása az autó vezethetőségére. A sérülés bekövetkezhet olyan apróságok miatt is, mint például egy kátyún való áthajtás, de a következmények rendkívül súlyosak lehetnek, és itt a gumicsere már túl keső.
Az oldalfalon megjelenő hólyagok, kidudorodások vagy repedések általában a gumiabroncs súlyos belső sérülését jelzik. A napfény is okozhat repedéseket, bár ez általában a hosszú ideig kint álló autóknál fordul elő. Fontos azonban, hogy hetente egyszer ellenőrizze a gumiabroncsokat, mivel a sérülések nyomásvesztést vagy hirtelen kipukkadást okozhatnak.
Defektek
A "run flat" gumiabroncsok olyan önhordó gumiabroncsok, amelyeket úgy terveztek, hogy defekt után is működjenek. Ezek az abroncsok kevésbé hajlamosak a defektekre, mivel megerősített oldalfalaik a sérülés vagy nyomásvesztés után is megtartják a gumiabroncsot.
Ennek ellenére nem elpusztíthatatlanok, és rendszeresen ellenőrizni kell a futófelületüket és állapotukat. A normál gumiabroncsokkal ellentétben a defekttűrő gumiabroncsok nem javíthatók, ami azt jelenti, hogy sérülés esetén gumicsere kötelező.
Mennyi ideig használható egy gumiabroncs?
Az abroncs élettartama nagyban függ az Ön vezetési stílusától és járművének típusától. A Michelin szerint egy átlagos gumiabroncs élettartama 40000 km. Ha azonban Ön nem használja sokat az autóját - vagy klasszikus autója van -, akkor a gumiabroncsgyártók azt javasolják, hogy minden gumiabroncsot - profilmélységtől függetlenül - 10 év után cseréljenek le. Javasoljuk, hogy évente ellenőriztesse az összes gumiabroncsot, ha azok öt évnél régebbiek, valószínűleg esedékes a gumicsere.
Amikor a gumiabroncsok lejárnak (ez egy valós dolog!) Nem tartanak örökké. A gumiabroncsok hajlamosak a száraz "bomlásra", amely az oldalfal mentén, és a futófelületi blokkok közötti repedésekkel jár.
A tipikus irányelvek szerint a gumiabroncsoknak a gyártási dátumtól számítva körülbelül öt-hat évig kell kitartaniuk, de honnan tudja, hogy mikor járt le a gumiabroncs?
DOT kód
Az oldalfalon a DOT-kód végén egy négy számból álló számsorozatot talál. Ez a négy szám a gyártás dátumát jelöli.
Az első két számjegy az év hetét jelöli, 01-től 52-ig. A második sorozat az év utolsó két számjegye. Például a "0613" azt jelezné, hogy a gumiabroncsokat 2013 hatodik hetében gyártották, és következésképpen 2019-ben ugyanazon a héten jár le a szavatosságuk.
Gumiabroncsnyomás
Az alul- vagy túlnyomásos gumiabroncsok növelhetik a kopást és befolyásolhatják az autó kezelhetőségét. Az autója gumiabroncsainak megfelelő nyomását a használati útmutatóban vagy az üzemanyagtöltő-nyílás belsejében találja. A nyomás "Bar" vagy "PSI" értékben van megadva, ezért győződjön meg róla, hogy minden gumiabroncs esetében ugyanazokat az értékeket használja. Mindig ugyanazt a nyomásmérőt próbálja használni, hogy a heti egyszeri ellenőrzéskor mind a négy gumin azonos értékeket mérjen.
Egy pumpa vagy kompresszor segítségével minden alulfújt gumiabroncsot levegővel tölthet fel. Egyszerre csak egy keveset adjon hozzá, és ellenőrizze a nyomásmérővel, amíg a gumiabroncs el nem éri a megfelelő szintet. Kerülje a túlfújást, majd a szelepen keresztül történő leengedést, mivel ez feleslegesen terheli a gumiabroncsot.
A gumiabroncsok kopásjelzőkkel vannak felszerelve, amelyek jelzik, ha a futófelület mélysége olyan szintre kopott, hogy gumicsere szükség. Természetesen a gumiabroncsokat mindig ki kell cserélni, ha megsérültek, ezért fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük őket.
Hogyan kell a gumiabroncsokat cserélni?
A legjobb teljesítmény és kezelhetőség érdekében mind a négy gumiabroncsnak azonos vagy közel azonos profilmélységűnek kell lennie. Ennek érdekében a gumiabroncsokat legalább párban cserélje le. Ha önnek összkerékhajtású járműve van, erősen ajánlott, hogy teljes négyes szettben történjen a gumicsere.