Regisztrációs adó ügyintézés
Regisztrációs adó ügyintézés - Magyarországra behozott gépjárművek tekintetében – legyen az személyautó, lakóautó, vagy motorkerékpár – a 2003. évi CX. Törvény értelmében regisztrációs adót kell fizetni. A regisztrációs adó megállapítását a vámhatóság, tehát a NAV végzi. Az ő hatáskörük az adó mértékének megállapítása és kiszabása, amely minden alkalommal egyedileg, az adott járműre vonatkozóan történik.
A regisztrációs adó ügyintézése egy meghatározott folyamat, nézzük, milyen iratok, adatok, nyomtatványok szükségesek ahhoz, hogy elindítsuk az ügymenetet. Legelőször is fel kell keresni a helyi illetőségű Nemzeti Közlekedési hatóságot. Itt a járművet átvizsgálják, majd kiadnak egy határozatot arról, hogy az adott gépjárművet Magyarország területén forgalomba lehet helyezni.
Kizárólag e határozat birtokában tehetjük meg a következő lépést, ami a vámügyintézés, melynek során a regisztrációs adó megállapítása is sorra kerül. Ha mindez meg van, akkor az okmányirodán keresztül meg lehet igényelni a rendszámot. A rendszám birtokában megtörténhet a valós forgalomba helyezés.
A regisztrációs adó ügyintézés elindításakor az alábbi okmányok kell, hogy rendelkezésünkre álljanak:
- a Közlekedési Hatóság határozata,
- amennyiben van külföldi számla,
- ha nincs ez helyettesíthető egy kétnyelvű adásvételi szerződéssel,
- az eredeti külföldi forgalmi engedély,
- a jármű magyarországi vizsgalapja (jármű műszaki adatlap),
- ha Unión kívülről behozott járműről van szó, akkor annak vámpapírja,
- valamint a vámhivatali azonosítószám (VPID szám).
Hogyan tovább a regadó ügyintézéssel?
Azt, hogy adott esetben mekkora regisztrációs adót kell fizetnie az ügyfélnek, a vámhatóság állapítja meg. Ennek mértéke több összetevőtől is függ.
Számít az adó nagyságánál, hogy a jármű milyen környezetvédelmi besorolással rendelkezik, a gépjármű műszaki tulajdonságai és adottságai is befolyásolják az adó mértékét. Az is befolyásoló tényező, hogy mikor volt a jármű első forgalomba helyezésének időpontja.
Továbbá természetesen alapvető tényező a hengerűrtartalom és hogy milyen üzemanyaggal megy a gépjármű.
Az ügyintézés során szükség van magánszemélyek esetében a személyi okmányokra, adókártyára, külföldi magánszemély útlevéllel, vagy tartózkodási engedéllyel is igazolhatja magát, valamint lakcímkártyával, adókártyával vagy adóigazolással kell rendelkeznie, hogy az ügyet intézhesse.
Cégek esetén:
- egy aláírási címpéldány,
- 30 napnál nem régebbi cégkivonat és egy
- élő bankszámlaszerződés szükséges a regisztrációs adó ügyintézéshez.
Regadó befizetése
Épp ezért általában azzal lehetséges kalkulálni, hogy egy külföldről behozott modern, jó állapotban lévő autó után sokkal kevesebbet kell fizetni, mint egy itthon vásárolt régebbi használt jármű után. Az adó nagyságát az adó- és vámhatóság állapítja meg és szabja ki.
A regisztrációs adó befizetése során szükség lesz az Adó Adatlap és Betétlap nyomtatványokra. Ezzel lehet elindítani az adóigazgatási eljárást. Elég régóta nem ad ki papíralapú igazolást a hatóság a befizetésről , hanem a befizetés megtörténte megjelenik a rendszerben, nyilvántartásba kerül. Így az előzőeknél jóval egyszerűbbé vált az ügymenet.
A regisztrációs adó megfizetése nélkül a járművet nem lehet forgalomba helyeztetni, így ez egy nagyon fontos lépés, amit minél előbb rendezni kell ahhoz, hogy használni tudjuk az autót.
A regisztrációs adó befizetésének ügyintézéséhez tehát tudni kell az alábbiakat, hogy a szükséges nyomtatványt hiánytalanul ki tudjuk tölteni, mert ezek az adatok mind szükségesek a megfizetendő adó számításához: az első forgalomba helyezés időpontja, hengerűrtartalom, benzin, vagy diesel üzemű, környezetvédelmi besorolás.