Regisztrációs adó kalkulátor 2024
Menü

Mi a vezérműszíj és miért kerül olyan sokba a cseréje?

Vezérműszíj - Valahol 40 000 és 150 000 kilométerenként - ez modelltől függően változik - az autó szervizelése nagy fájdalmat okoz a pénztárcának. A többletköltségek gyakran a motor egy fontos alkatrésze, az úgynevezett vezérműszíj miatt merülnek fel.

Hogy ne álljon meg az út közepén az egymással harcoló dugattyúk és szelepek csattogása, csattanása miatt, vizsgáljuk meg, mi is az a vezérműszíj, mit a feladata, és miért kerül olyan sokba a cseréje vagy a javítása.

Ársokk

Kapott egy brutális árajánlatot egy autószervizre, és azon tűnődött, hogy miért kell ennyire mélyen a zsebébe nyúlnia? Valószínűleg azért, mert a szerviz, amit szeretne elvégeztetni, magában foglalja a vezérműszíj vagy a vezérműlánc cseréjét is (különböző nevek, de ugyanazt a munkát végzik... erről később).

A vezérműszíj az egyik legdrágább és legintenzívebb szerviz, amelyen járműve átesik, és csak a motor cseréjének vagy felújításának feladata után következik. Ez akár a jövőben Önnel is megeshet, ha nem cseréli ki a vezérműszíjat az ajánlott időpontban⚡!

Ha kihagyja ezt a szervizelést, és a szíj vagy a lánc megnyúlik, elhasználódik vagy elszakad, akkor több mint valószínű, hogy ez minden figyelmeztetés nélkül a motorjába fog kerülni. Tehát hosszú távon megéri a vezérműszíjjal való törődés költsége.

Mi a vezérműszíj

Mi a feladata a vezérműszíjnak?

Hacsak nem fogaskerekek hajtják közvetlenül a vezérműtengelyt, egy belsőégésű motor részeként vagy egy vezérműszíj vagy egy vezérműlánc látja el ezt a feladatot. A szíj vagy a lánc szinkronizálja a forgattyús tengely forgását a motorszelepekkel, lehetővé téve, hogy azok a megfelelő időben nyíljanak és záródjanak, a levegő beszívása és a kipufogógáz-ütem pontosan hangolt legyen.

Vezérműszíj vagy vezérműlánc?

Mielőtt tovább mennénk, el kell mondanunk, hogy bár a túlnyomórészt vezérműszíjat használnak a modern autókban, vannak motorok, amelyek vezérműláncot használnak.

A vezérműszíj általában egy fogazott szíj, a vezérműlánc pedig görgős lánc. A közelmúltban a vezérműszíj volt a gyakrabban használt alkatrész, de az autógyártók manapság egyre gyakrabban használnak vezérműláncot, mivel tartósabbnak találják, mint a szíjakat.

Mikor kell kicserélni a vezérműszíjat?

Néhány régimódi szerelő azt mondhatja, hogy a vezérműszíjat 100 000 km-enként cserélje ki. Míg 20 évvel ezelőtt ez lehet, hogy így volt, manapság már mindenkinek saját maga kell hogy utánajárjon ennek, mivel minden márka, modell és motor más-más követelményeket támaszt.

A modern motoroknál a gyártók a motortól függően 40 000 - 150 000 kilométerenként javasolják a vezérműszíj cseréjét. Ha csak időnként használja autóját, és nem tesz meg sok kilométert, akkor is szükség lesz a szíj/lánc cseréjére a jármű kora alapján. A vezérműszíjak/láncok idővel elhasználódhatnak és/vagy megnyúlhatnak.

vezérműszíj

Miért tart ilyen sokáig a javítás?

Higgye el, nem akar a szervizben várakozni, amíg elvégzik ezt a karbantartást. Minden járműtípus más és más, de számoljon legalább 3-8 órát erre a szervizre, ha minden jól megy. A vezérműszíj javításához a szerelőnek a következőket kell tennie:

  • a motor elejét le kell bontani
  • ellenőrizni a tömítéseket, a szíjtárcsákat és a vízpumpát
  • kicserélni a vezérműszíjat
  • be kell állítani a vezérműtengely/szelepek időzítését.
  • majd az egészet le kell tesztelni.

Bizonyos esetekben a szerelőnek teljesen le kell bontania a jármű első részét, illetve egyes elsőkerék-meghajtású járműveknél a motort ki kell emelni, hogy mindenhez rendesen hozzáférhessen, ezért ez sokáig tarthat.

Lehetséges többletköltségek

Miközben a szerelő szétszedi a motort, valószínűleg azt fogja javasolni, hogy cserélje ki a vízpumpát és a hűtőfolyadékot is. Tekintettel a jármű korára/futásteljesítményére, nagy a valószínűsége annak, hogy a vízpumpa is nem sokkal később meghibásodik, és mivel ez általában egy igen munkaigényes munka, a motor leszerelése közben mindkettő elvégzése, a szíj és a szivattyú cseréje egy okos megoldás. Nagyjából az egyetlen többletköltség, ami felmerül, az a vízpumpa ára. Jobban jár így, mintha kétszer fizetne a munkadíjért.

A szerelőnek esetleg a hidraulikus feszítőt is ki kell cserélnie, ahelyett, hogy csak magát a szíjat cserélné ki. A legjobb, ha előre lefixálja a vezérműszíj szervizelését, mielőtt azt elvégeznék, mivel ez a szolgáltatás képes a vártnál hosszabb időt igénybe venni. Így nyugtassa meg magát azzal, hogy rögzíti az időpontot és az árat, mielőtt elkezdenék.

Szerelő kiválasztása

A legtöbb szerelő aggályok nélkül elvégezheti a munkát, de van néhány kérdés, amelyre választ szeretne kapni, mielőtt kiválasztja a szerelőt:

  • Rendelkezik-e a szerelő a munka elvégzéséhez szükséges szerszámokkal?
  • Van-e tapasztalata a szerelőnek?
  • Cserélt-e már korábban az Ön típusú járművén vezérműszíjat?
  • Szán-e elegendő időt a szerviz elvégzésére, vagy "sebtében" akarja elvégezni?

Mindenképpen előre kell tervezni, drága szervizelésre kell számítani, és ami fontos, hagyjon a szerelőnek elegendő időt, hogy jó munkát végezzen. Számítson arra, hogy az ilyen típusú szervizek során legalább egy napig autója nélkül marad.

vezérműszíj
regisztraciosado.hu ©️ 2024