Regisztrációs adó kalkulátor 2025
Menü

Kuplung - Hogyan működik a tengelykapcsoló? Minden, amit tudnia kell. 

A kuplung és a tengelykapcsoló kifejezések ugyanazt az alkatrészt takarják, a cikkünkben is felcserélhetően használjuk őket.

A kézi sebességváltóval rendelkező járművek tulajdonosai nagyon jól ismerik a kuplungot a járgányukban. Mint kiderült, még az automata sebességváltóval ellátott autókban is van kuplung, gyakran a nyomatékváltó részeként. A helyzet az, hogy a mai mechanikus eszközök többsége rendelkezik kuplungos mechanizmussal. Az akkus fúrógépektől kezdve a láncfűrészekig, sőt, még a gyerekek által előszeretettel játszott jojók némelyike is rendelkezik valamilyen kuplunggal. A meglepő az, hogy általában nem szoktunk ennyit gondolkodni azon, hogyan működik egy ilyen alkatrész. Csak akkor kezdünk el gondolkodni azon, hogy valójában mit is csinál ez az eszköz, amikor valamilyen problémát tapasztalunk a járműveinkben. Tudjunk meg többet erről a fontos, bár gyakran félreértett alkatrészről a járműveinkben.

A kuplung működésének megértése

A "mi az a kuplung?" kérdésre válaszolva próbáljunk meg elképzelni egy jojószerű eszközt, amelyen két tárcsa van az összekötő rúd ellentétes végein. A tárcsák tengelyekhez kapcsolódnak, amelyek közül az egyik vagy egy csigához vagy egy motorhoz, míg a másik tárcsa egy másik eszközhöz van csatlakoztatva. Technikailag ezek a tárcsák és a hozzájuk tartozó tengelyek forognak. A tengelykapcsoló lehetővé teszi, hogy ez a két rendszer együtt forogjon azáltal, hogy összezárja őket. Így amikor az egyik tárcsa vagy tengely forog, a másik tárcsa másik tengelye is forog a szemközti tárcsán. A tengelykapcsoló ezt a két alkatrészt egymáshoz rögzíti, így mozgásuk szinkronban van egymással.

Vannak olyan esetek, amikor azt szeretné, hogy az egyik tárcsa vagy tengely megálljon anélkül, hogy a másik tárcsa és tengely forgása is leállna. A kuplung kioldja a "reteszelést", hogy az egyik tengelyről érkező forgási energia ne tevődjön át a másikra. Bizonyos értelemben az egyik tengely megáll a forgásban, míg a másik tovább forog.

Ez ugyanaz a mechanizmus, ami a vezeték nélküli fúrógépben is előfordul. Az egyik tengely a fúrógép motorjához van csatlakoztatva, míg a másik a fúrótokmányhoz. Amikor "oldja" a tengelykapcsolót, gyakorlatilag feloldja a két alkatrész "zárolt" állapotát. Tehát a fúrógép motorja még mindig járhat, de a fúrótokmány már nem forog.

Kuplung az autóban

Gyakorlatilag ez történik az autó kuplungrendszerével is. A tengelykapcsoló egyik oldala a forgattyús tengelyen keresztül kapcsolódik a motorhoz, amely forog, mivel a hengerekben lévő dugattyúk fel-le mozgása energiát termel. A kuplung másik oldalán egy tengely található, amely a sebességváltóhoz csatlakozik, amely viszont a motorból származó forgási energiát továbbítja a kerekekhez.

Hasonlóképpen, a tengelykapcsoló is megpróbálja "lekapcsolni" a blokkolt alkatrészt, így a motor még mindig jár, de a forgási energia nem jut el a sebességváltóhoz és a kerekekhez. El tudja képzelni, ha nincs kuplung a járművében? Örökké mozgásban leszel. Abban a pillanatban, amikor a motorod elkezd energiát termelni, már forgatni is fogja a forgattyús tengelyt, és a sebességváltón keresztül továbbítja a forgási energiát a kerekekhez.

Szóval, mit csinál egy tengelykapcsoló? Nagyon egyszerűen fogalmazva, a tengelykapcsoló a motor által termelt forgási energiát továbbítja a sebességváltóhoz. Hasonlóképpen lehetővé teszi, hogy ezt a forgási energiát "megszakítsák" vagy "oldják", különösen a sebességfokozat kiválasztásakor vagy váltásakor.

A kuplunggal kapcsolatban nagyon fontos fogalom a súrlódás. Definíció szerint a súrlódás azt az ellenállást jelenti, amellyel egy adott felület találkozik, amikor egy másik felületen vagy egy másik felülethez képest mozog. A súrlódás a bármely felületen jelenlévő csúcsok és völgyek jelenlétéhez kapcsolódik. A súrlódás tehát egyenesen arányos a csúcsok és völgyek kiterjedésével.

Ez azért fontos, mert a kuplung a súrlódás elvén működik. A gépjárművek tengelykapcsolóiban a súrlódás a lendkerék és a tengelykapcsoló lemez között lép fel.

tengelykapcsoló

Hogyan működik a kuplung

Az autókban használt tengelykapcsolónak 4 fontos összetevője van. Ezek közé tartozik a nyomólap, a fedőlap, a kioldócsapágy és a hajtott lemez. A fedőlaphoz egy membránrugó is tartozik.

A tengelykapcsoló fedőlapja a tengelykapcsoló motor felőli oldalán a lendkerékhez van csavarozva vagy rögzítve. A nyomólap nyomást gyakorol a tengelykapcsoló hajtott lemezére. Ha régi járműve van, akkor ezt tekercsrugókkal érik el. Az újabb járművek általában membránrugóval rendelkeznek, amely nyomást gyakorol a hajtott lemezre. Ez utóbbi egy fogazott tengelyen fut, amely a lendkerék és a nyomólemez között helyezkedik el. A hajtott lemez mindkét oldalán súrlódó anyag található, amelyhez a nyomólemez és a lendkerék teljes bekapcsoláskor hozzá tud dörzsölődni. A hajtott lemezt ezért is nevezik súrlódó lemeznek. A kioldócsapágy feladata, hogy a rugóterhelést vagy egy kábel vagy hidraulikus vezérlés segítségével kioldja, hogy az erőátvitel megszakítható legyen.

Most, hogy már van egy alapvető elképzelésünk arról, hogy mi alkotja a járművében lévő tengelykapcsolót, itt az ideje, hogy megválaszoljuk a leginkább kínzó kérdést: "hogyan működik a tengelykapcsoló?".

Minden alkalommal, amikor lenyomja a kuplungpedált, a kioldóvillát egy hidraulikus dugattyú vagy egy kábel mozgatja. Ez egy kioldó csapágyat nyom, amely a membránrugó közepe felé tolja azt. Ezután az történik, hogy a rugón kívül elhelyezkedő csapok a tengelykapcsoló nyomólapot lehúzzák. Ahogy a nyomólemez lehúzódik a súrlódó vagy hajtott lemezről, a hajtott lemez és a lendkerék között nincs töb súrlódás. Ez a lendkerék által a sebességváltóba továbbított forgási erő megszakadását eredményezi. Az erőátvitel e megszakításával a fogaskerekek könnyen cserélhetők egy olyan folyamat során, amelyet sebességváltásként ismerünk.

Ha a tengelykapcsoló pedál nincs benyomva, a nyomólemez állandó forgási erőt fejt ki a súrlódó lemezre. Mivel a nyomólemez technikailag a lendkerékhez van csavarozva, amely viszont a motorhoz csatlakozik, a hajtott lemez is forog, hogy a forgási energiát át tudja adni a sebességváltónak.

kuplung

Rendelkeznek az automata sebességváltós járművek kuplunggal?

A cikk elején említettük, hogy az automata sebességváltós járműveknél is van kuplung, mint a nyomatékváltó szerves része. Általában azonban nem hallja, hogy az emberek az automata sebességváltó kuplungjáról beszélnének. Meglepő módon csak a szerelők nevezik így.

Ne feledje, hogy a tengelykapcsoló fő feladata, hogy lehetővé tegye a motorból a sebességváltóba érkező forgási erő pillanatnyi megszakítását, így könnyedén megállíthatja járműve mozgását anélkül, hogy feltétlenül leállítaná a motort. Ennek ellenére az automata sebességváltós járműveknek is rendelkezniük kell egy kuplunghoz hasonló rendszerrel, hogy a motort álló helyzetben is üzemben tarthassa.

Az automata sebességváltóval rendelkező járművekben a tengelykapcsoló egy nyomatékváltónak nevezett technológiai elemben található. Ez az eszköz a motor és a sebességváltó között helyezkedik el. Technikailag a nyomatékváltó az automata autókban olyan, mint a kuplung a kézi váltós járművekhez.

Egy nyomatékváltóban legalább három forgó elem van: a járókerék, amelyet mechanikusan hajt a főhajtómű; a turbina, amely a terhelést hajtja; és az állórész, amely a járókerék és a turbina között helyezkedik el, hogy megváltoztassa a turbinából a járókerékbe visszatérő olajáramlást.

Mivel a tengelykapcsoló egyik fő funkciója az, hogy a motorból a sebességváltóba történő forgási erőátvitel megszakításával lehetővé tegye a sebességváltást, fontos megérteni, hogyan váltanak sebességet az automata sebességváltós járművek. Ezt a bolygóműves fogaskerék-készlet végzi, amely a fő fogaskerék körül forgó fogaskerekek halmaza. Kuplungot kell alkalmazni, hogy a fogaskerekek ne mozogjanak, lehetővé téve a hatékonyabb áttételváltást akkor is, ha nem kell más sebességfokozatot kapcsolni. Például a "D" fokozatban való vezetés automatikusan bekapcsolja a tengelykapcsolót minden alkalommal, amikor más áttételre van szükség. 

Tehát igen, az automata sebességváltós személygépkocsik és teherautók is rendelkeznek kuplunggal. Bár nem úgy, ahogyan azt a kézi sebességváltós járműveknél ismerjük.

A tengelykapcsolókkal kapcsolatos gyakori problémák

Az autóipari kuplungtechnológia hosszú utat tett meg azóta, hogy a 20. század eleji autókban először alkalmazták. A 20. század közepén gyártott autók kuplungjai jellemzően 100 ezer km-ig tartottak ki. A modern tengelykapcsolók ezt meghaladhatják, egyesek akár 150 000 - 200 000 km-t is képesek elmenni. A kulcs azonban egy ilyen eszköz helyes használata és a megfelelő karbantartás betartása. Odafigyelő gondoskodás nélkül a tengelykapcsoló már 50 0000 vagy kevesebb kilométer után is tönkremehet. 

Csúszó tengelykapcsoló

Mivel a tengelykapcsoló működése alapvetően a súrlódási képességéhez kötődik, a leggyakoribb tengelykapcsoló probléma a súrlódó felület elhasználódásával függ össze. A súrlódó lemez nem sokban különbözik a dobfék pofáitól vagy akár a tárcsafékrendszer fékbetétjeitől. Ezek a súrlódó anyagok idővel elkopnak. Ahogy a tengelykapcsoló súrlódási lemezén lévő súrlódó anyag kopni kezd, elkezdi észrevenni, hogy a kuplung csúszik. Idővel a tengelykapcsoló már nem lesz képes továbbítani a motorból származó forgási erőt egyenesen a sebességváltóba és a kerekekbe.

Beragadó tengelykapcsoló

A kuplung beragadásának problémája is fennáll. Ez azt jelenti, hogy amikor lenyomja a kuplungpedált, annak szorítóhelyzete nem oldódik ki megfelelően. Így a tengely továbbra is forogni fog, megakadályozva a sebességváltást. Ez a tengelykapcsoló csikorgását okozhatja.

Ezt számos probléma okozhatja, például egy szivárgó tengelykapcsolóhenger, vagy akár egy hibás vagy szivárgó tengelykapcsoló főtengely. Az is lehetséges, hogy túlfeszült vagy akár elszakadt a kuplungkábel. A tengelykapcsoló beragadását okozhatja a levegő jelenléte a tengelykapcsoló hidraulikavezetékében, vagy akár a tengelykapcsoló alkatrészeinek nem megfelelő illesztése is.

Kemény kuplung

Egy másik, a tengelykapcsolóknál gyakori probléma az úgynevezett "kemény" tengelykapcsoló. Ezt egy pillanat alatt felismeri, mivel már a kuplungpedál lenyomásához is jelentős erőfeszítésre van szüksége. A kemény kuplung lehet a pedálösszekötő, a kereszttengely vagy akár a kuplungkábel problémájának a tünete. Néha az elhasználódott tömítések vagy akár a kuplung hidraulikarendszerének eltömődése is vezethet kemény kuplunghoz.

Zörgő tengelykapcsoló

Ha benyomja a kuplungot, és határozott dübörgő hangot hall, akkor van rá esély, hogy a kuplungkioldó csapágy már elkopott. Ez a csapágy az, ami ahhoz szükséges, hogy a forgó nyomólap csapjait lenyomja, hogy az kioldódjon a hajtott vagy súrlódó lemezből.

Kuplung

Hogyan diagnosztizálhatók a tengelykapcsoló problémái?

A kuplung problémájának behatárolása elég nagy kihívás lehet, különösen a kezdő autótulajdonosok számára, akiknek talán fogalmuk sincs arról, hogy mit kell keresniük. Mivel a tengelykapcsoló lényegében egy híd a motor és a sebességváltó között, az ebből a szakaszból érkező zaj valójában vagy a motorból vagy a sebességváltóból származhat.

Szerencsére van egy nagyon egyszerű módja annak, hogy megállapítsa, hogy kuplungproblémája van-e vagy egyéb más.

Először is tegye üresbe az autót, és húzza be a kéziféket. Indítsa be a motort, amíg be nem melegszik. Hagyja üresjáratban járni. Ne lépjen a kuplungpedálra. Ha a motor üresjáratban morajló hangot hallat, akkor a probléma a sebességváltóval lehet.

Ha nem hall zajt, miközben a motor üresjáratban jár, lassan nyomja le a kuplungpedált a közepéig anélkül, hogy sebességbe tenné. Próbáljon meg bármilyen zajra, például ciripelő hangra figyelni, miközben lenyomja a kuplungpedált. Ha ilyen zajt hall, akkor a probléma a kuplungkioldó csapágyazással van.

Ha a kuplungpedál lenyomásakor nincs zaj, próbálja meg egyenesen a padlóig lenyomni a kuplungpedált. Ha nyikorgásnak tűnő zajt hall, akkor a vezérlőcsapággyal lehet probléma.

A kuplung hidat képez a motor és a sebességváltó között. Ha tudja, hogyan működik, jobban megértheti, hogyan kell megfelelően gondoskodni róla.

regisztraciosado.hu ©️ 2025