Regisztrációs adó kalkulátor 2024
Menü

Németországi autó import - interjú a Szakemberrel

pwr car
Reklám

Sikerült egy profi "nepperrel" - Kőfalvi Péterrel, a Kőfalvi Autóimport Kft. tulajdonosával - egy jó 2-3 órát eltöltenünk, ahol sok mindenről beszélgettünk, legfőképp az autóimport kérdésköréről, pontosabban fogalmazva: hogyan látja a szakember a németországi autó import mai helyzetét, megéri-e, mi kell hozzá, mik a buktatók. Alább a beszélgetésünk kivonatát (lektorált változatát) találhatjátok.


Németországból behozott autó magyarországi forgalomba helyezése

Zsolt: Egy cikket szeretnék írni Németországból behozott autó magyarországi forgalomba helyezéséről, és elsőként kezdjük a kellemetlen dolgokkal: milyen buktatói lehetnek egy Németországból behozott autó magyarországi forgalomba helyezésének. Mire kell odafigyelni, milyen papírok kellenek, mennyi időbe telik az egész folyamat?

KP: Örömmel segítek eligazodni ebben a témában! Valóban rengeteg kérdés merülhet fel egy külföldi, jelen esetben németországi gépjármű hazai honosítása kapcsán.

A legfontosabb, amire oda kell figyelni, az az okmányok teljeskörűsége és érvényessége. Mindenképpen szükség van a német forgalmi engedélyre (Zulassungsbescheinigung Teil I), a német törzskönyvre (Zulassungsbescheinigung Teil II), és ha van, a német műszaki vizsga igazolására. Ha ez utóbbi hiányzik vagy lejárt, itthon teljes műszaki vizsgára lesz szükség.

Emellett a tulajdonjogot is megfelelően igazolni kell. Ha a német okmányokban már a saját nevünk és címünk szerepel, az jó kiindulópont, de még egy tulajdonosi nyilatkozatot valószínűleg kérni fognak a hatóságok. Ha még az előző tulajdonos neve van a papírokban, adásvételi szerződéssel, számlával tudjuk alátámasztani a tulajdonjogot. Ezeket érdemes lehet lefordíttatni vagy kétnyelvű verzióban elkészíteni.

Mennyi ideig tart?

Zsolt: És mi a helyzet az időzítéssel? Mennyi időbe telik átlagosan egy honosítás?

KP: Ez nagyban függ attól, hogy minden szükséges dokumentum a rendelkezésünkre áll-e, milyen a jármű műszaki állapota, illetve hogy hol intézzük a honosítást.

Optimális esetben, ha megvan minden papír, a kocsi kifogástalan állapotú, Budapesten vagy környékén zajlik az ügyintézés, akár pár nap alatt is megoldható. De ha hiányoznak dokumentumok, a jármű rossz állapotban van, vagy vidéken intézzük, bizony hetekig-hónapokig is elhúzódhat a procedúra.

Egy profi, napi szinten ezzel foglalkozó ügyintéző átlagosan 10-15 óra alatt le tudja zongorázni a teljes folyamatot a műszaki vizsgáztatástól a rendszám kiváltásáig. Egy laikusnak ennek a többszörösével is számolnia kell, mert könnyen előfordulhat, hogy valamit elfelejt, rossz helyre megy stb.

Zsolt: Ez tényleg elég hosszadalmas folyamatnak tűnik. Van valami jó tanácsa azoknak, akik mégis belevágnak?

KP: A legfontosabb, hogy legyenek nagyon körültekintőek és alaposak! Nézzék át kétszer-háromszor is a papírokat, hogy biztosan megvan-e minden. Ha valami hiányzik vagy nem egyértelmű, inkább kérdezzenek rá többször is. Sajnos gyakori, hogy valami apróság miatt elakad a folyamat és olyankor elölről kell kezdeni dolgokat.
Az is jó ötlet, ha valaki az elején egyeztet egy hozzáértővel, elmondatja vele a főbb lépéseket, buktatókat. Még ha utána egyedül is intézi az illető, így legalább felkészültebben vág bele.
De összességében azt tudom javasolni, hogy ha valakinek nincs kellő türelme és rutinja a dologban, akkor bízza inkább szakemberre. Hosszútávon megéri a befektetett pénzt és energiát.

Zsolt: Had kérdezzem meg, mik a leggyakoribb buktatók, amikre érdemes odafigyelni?

KP: Mindenképpen ellenőrizzük, hogy a jármű okmányai, különösen a törzskönyv (Teil II) rendelkezésre áll-e. Ennek pótlása csak Németországban lehetséges. Az is fontos, hogy a kocsi alvázszámát és motorszámát könnyen meg lehessen találni, az alvázszám alapján tudunk lekérdezni egy csomó adatot.

Nagy csapda lehet a regisztrációs adó. Ezt szinte minden esetben be kell fizetni, kivéve a tisztán elektromos autókat, illetve a megfelelő hatótávú plug-in hibrideket. De ezekről is kell egy nullás határozat a forgalomba helyezéshez.

Ügyeljünk a kötelező biztosítás (kgfb) megkötésének időzítésére is. A műszaki vizsga előtt semmiképp ne fixáljuk, mert ott kapjuk meg a pontos műszaki adatokat. Viszont a rendszámkiadáskor már élnie kell a szerződésnek.

Németországi autó import

Milyen okmányok szükségesek?

Zsolt: Elmondanád röviden, hogy milyen okmányokra van szükség egy Németországból behozott gépjármű magyarországi forgalomba helyezéséhez?

KP: Szívesen, valóban, a német autók honosítása az egyik leggyakoribb ügyünk, tekintve, hogy rengeteg jármű érkezik onnan hozzánk és a legfontosabb okmányok, amikre mindenképpen szükség lesz:

  • A jármű német forgalmi engedélye, azaz a Zulassungsbescheinigung Teil I. Ez az úgynevezett "kisforgalmi", ami tartalmazza az autó alapvető műszaki adatait.
  • A német törzskönyv, vagyis a Zulassungsbescheinigung Teil II. Ezt szokták "nagyforgalminak" is hívni, és ez igazolja a jármű tulajdonjogát.
  • Jó, ha rendelkezésre áll a német műszaki vizsga igazolása is, mert ezzel el tudjuk fogadtatni itthon az érvényes műszakit, nem kell újra vizsgáztatni.
  • Illetve a tulajdonjogot igazoló dokumentumok, mint az adásvételi szerződés, számla, ajándékozási szerződés stb.
    Ezekkel az okmányokkal már jó eséllyel neki lehet vágni a honosítási folyamatnak.

Zsolt: Nézzük akkor részletesebben a német forgalmi engedélyt! Mit érdemes tudni róla, milyen lényeges adatokat tartalmaz? Ez érdekelheti a közönséget, akik importon gondolkodnak.

KP: A német forgalmi engedély rengeteg hasznos információt tartalmaz, érdemes tisztában lenni vele, mit hol találunk meg benne. A legfontosabb mezők talán a következők:

  • A "C.1" mezőben szerepel a tulajdonos neve. Ez azért lényeges, mert az itteni adatnak egyeznie kell a törzskönyvben lévővel.
  • Az "E" mező az alvázszámot tartalmazza, ami a jármű egyedi azonosítója.
  • A "B" mezőben találjuk az első forgalomba helyezés dátumát. Ez a regisztrációs adó szempontjából fontos.
  • A "P.1", "P.2" és "P.3" mezők a motor adatait tartalmazzák, mint a hengerűrtartalom, teljesítmény és üzemanyag típusa.
  • Az "A.1" mező pedig megmutatja, hogy melyik német hatóság, melyik Zulassungsstelle állította ki az okmányt. Probléma esetén hozzájuk kell fordulni.
    Ezeket mindenképpen érdemes átnézni, mielőtt nekiállunk a honosításnak.

Zsolt: És mi a helyzet a német törzskönyvvel? Azt említetted, hogy az igazolja a tulajdonjogot. Ebben milyen fontos adatok vannak?

KP: Így van, a német törzskönyv, a Zulassungsbescheinigung Teil II szolgál a tulajdonjog igazolására. Ebben is rengeteg adatot találunk, lényegesen többet, mint a magyar törzskönyvekben.
A legfontosabb, hogy figyeljünk a jobb oldali rubrikára. Az itt szereplő személy vagy cég az aktuális tulajdonos, ő jogosult az autó eladására. Ha ez a rubrika üres, akkor a bal oldalon lévő tulajdonos adatai a mérvadók.
Előfordulhat, hogy külföldi, akár magyar lakcím szerepel a tulajdonos neve alatt. Ez az ún. Zoll vagy export törzskönyv, ami önmagában nem igazol tulajdonjogot. Ilyenkor mindig kell mellé adásvételi szerződés vagy számla.
A törzskönyv lejárati dátumából is lehet következtetni arra, hogy kiviteli célú okmányról van-e szó. De alapvetően a lakcím a döntő.

Zsolt: Értem. Szóval ha minden stimmel a forgalmiban és törzskönyvben, az már fél siker. De mi történik akkor, ha mondjuk lejárt vagy nincs is német műszaki vizsga? Ilyenkor mi a teendő?

Németországi autó import

KP: Jó kérdés! A német műszaki vizsga megléte valóban nagy előny a honosításnál. Ha érvényes és igazolni tudjuk, az sokat egyszerűsít a folyamaton.
Viszont ha lejárt vagy nincs is német műszaki, attól még behozható és honosítható az autó, csak kicsit több macerával jár. Ilyenkor itthon kell elvégeztetni egy teljes körű műszaki vizsgát és un. egyedi forgalomba helyezési eljárásra lesz szükség.
Ez valamivel drágább és időigényesebb, de azért messze nem lehetetlen küldetés. Csak kicsit több utánajárást és ügyintézést igényel.
A német műszaki meglétét egyébként a forgalmi engedélyben szereplő érvényességi dátumból és az esetleg mellékelt TÜV, Dekra vagy GTÜ műszaki lapból lehet megállapítani. Ha ezek rendben vannak, akkor az itthoni műszaki vizsgán is jó eséllyel megy majd át a jármű.

Autóvásárlás Németországban magánszemélytől

Zsolt: Nézzünk meg most egy más témát: Autóvásárlás Németországban magánszemélyektől. Először is, mik a legfontosabb előnyei és hátrányai ennek a módszernek?

KP: Az autóvásárlás magánszemélyektől Németországban valóban rejt magában előnyöket és hátrányokat is.

A legfőbb előny, hogy magánszemélyeknél gyakran találhatunk igazi gyöngyszemeket, oldtimereket vagy garázsban tartott, keveset futott autókat, amiket máshol nem nagyon lehet fellelni. Ezen kívül, a magáneladók nagy része végtelenül kedves és segítőkész.

Azonban vannak hátrányok is. Az egyik, hogy magánszemélytől vásárolva általában nem jár garancia az autóra. A másik, hogy a magánhirdetők sokszor nem annyira hozzáértők az autó paramétereinek, állapotának precíz leírásában, így hiányos információkat adnak meg. Az árazás sem mindig reális, hajlamosak túl magas árat kérni az autójukért.

Ezen kívül akadnak sajnos szélhámosok is, akik kereskedőnek álcázzák magukat és félrevezetik a vevőket. De szerencsére a hirdetésekből már ki lehet szűrni az ilyen eseteket.

Szóval összességében az autóvásárlás magánszemélyektől Németországban egy kaland, amire jól fel kell készülni. De megéri a fáradságot, mert zseniális autókra lehet így szert tenni

Zsolt: Értem, szóval érdemes résen lenni. És mire kell még odafigyelni, ha magánszemélytől vásárolunk autót Németországban?

KP: Nagyon jó kérdés! Van egy csomó dolog, amire mindenképpen figyelni kell:

  1. Gördülékenyen kell mennie a kommunikációnak az eladóval, lehetőleg németül. Fontos, hogy a telefonos egyeztetés és a személyes találkozó között minél kevesebb idő teljen el, különben az eladó addig még sok más érdeklődővel is tárgyal.
  2. A személyes találkozón kulturáltan, megnyerően kell megjelenni, hogy bizalmat keltsünk az eladóban.
  3. Alaposan át kell nézni az autó összes okmányát, meg kell vizsgálni a jármű származását, állapotát, tartozékait. Az alvázszámot is fontos leellenőrizni.
  4. Nagyon lényeges a jogilag megfelelő adásvételi szerződés megkötése és a biztonságos fizetés lebonyolítása.
  5. Végül pedig gondoskodni kell az autó hazaszállításáról vagy ideiglenes rendszámról.

Szóval van mit átgondolni, mielőtt belevágunk. De ha minden részletre odafigyelünk, akkor magánszemélytől is remek autót vásárolhatunk Németországban.

Zsolt: Hű, ez tényleg nem hangzik egyszerűnek. Van valami jó tanácsod, hogyan lehet ezt az egész folyamatot megkönnyíteni?

KP: Hát igen, valóban nem sétagalopp az autóvásárlás magánszemélyektől külföldön. De van egy jó hírem: profi segítséggel az egész folyamat nagyságrendekkel könnyebbé és biztonságosabbá tehető 🙂 Szóval ha valaki biztonságra és kényelemre vágyik, akkor érdemes német autóbeszerzésre szakosodott céget megbízni a teljes folyamat lebonyolításával. Így tényleg csak annyi a dolga, hogy átvegye itthon a vadonatúj autóját!

Jahreswagen vásárlása Németországból

Zsolt: Ha nem magánszemélytől akarunk autót venni ott a "Jahreswagen". Engem személy szerint nagyon érdekel a Jahreswagen, vagyis a szinte új autó vásárlása Németországból. Elmondanád, hogy pontosan mit is takar ez a fogalom?

KP: Örülök, hogy feljött ez a téma is! A Jahreswagen német kifejezés, szó szerint "éves autót" jelent. Ezek olyan gépjárművek, melyeket jellemzően csak egy évig használtak, majd az autógyártó vagy kereskedő eladásra kínál.

Ezek az autók kiváló választást jelentenek azoknak, akik szinte újszerű állapotú, alacsony futásteljesítményű, modern és jól felszerelt autót keresnek, jelentősen kedvezőbb áron, mint egy vadonatúj modell. A Jahreswageneket gyakran az autókereskedések alkalmazottai, lízingből visszakerült vagy bemutató darabokként használják az első évben.

Az alacsonyabb ár annak köszönhető, hogy az új autók értéke az első évben akár 40%-ot is veszíthet. Így egy egyéves modell már lényegesen olcsóbban elérhető, miközben állapota, futásteljesítménye alig tér el egy újétól. Ráadásul a gyári garancia nagy része még él, ami extra biztonságot ad.

Németországban hatalmas a Jahreswagenek választéka a kis városi modelltől a nagy, prémium kategóriás autókig. Szóval remek lehetőség annak, aki okosan szeretne jó minőségű, fiatal használt autóhoz jutni.

Zsolt: Ez nagyszerűen hangzik! És hogyan zajlik a folyamat, ha valaki Magyarországról szeretne Jahreswagent vásárolni? Vannak ennek hátulütői?

KP: A németországi autóvásárlás valóban nagyon vonzó lehetőség a magyarok számára is, viszont érdemes felkészülni és esetlegesen segítségét kérni, hogy elkerüljük a buktatókat.

A folyamat alapvetően nem bonyolult. Ki kell választani a megfelelő autót a kínálatból vagy az igényeink alapján keresni kell egyet. Amikor megvan a kiszemelt darab, egyeztetni kell az eladóval, leellenőriztetni az autó állapotát, papírjait, intézni a fizetést, majd lebonyolítani a hazaszállítást és itthoni forgalomba helyezést.

A nehézségek általában a távolságból, nyelvből, eltérő folyamatokból adódhatnak. Nem egyszerű messziről felmérni az autó tényleges állapotát, kommunikálni az eladóval. A németországi ügyintézés, átírás is eltér a hazaitól.

Németországi használt autó behozatal

Ezen segíthet egy olyan cég, mint a miénk. Nálunk az ügyfél kiválasztja az autót, mi mindent elintézünk, felkutatjuk az autó előéletét, állapotfelmérést végzünk rajta, majd leszervezzük a szállítást és hazai forgalomba helyezést. Magyarul kommunikálunk, átláthatóan, az ügyfél igényeire szabva.

Fontos még tudni, hogy bár fiatal autókról van szó, a garancia már rövidebb, illetve használt autóként rosszabb finanszírozási feltételekkel lehet számolni. Az árelőny viszont jelentős, főleg a prémium modelleket tekintve.

Zsolt: Rendben, értem. Szóval a Jahreswagen vásárlásnak megvannak az előnyei, de azért érdemes résen lenni. Mit javasolsz, mikre figyeljünk oda különösen egy ilyen vásárlásnál?

KP: Mindenképpen fontos alaposan utánajárni az autó előéletének. Hiába egyéves, nem mindegy, hogyan használták előtte. Érdemes ellenőrizni a szervizkönyvet, van-e nyoma balesetnek, milyen célra használhatták (pl. nem volt-e bérautó). Ebben nagy segítség a németországi állapotfelmérés.

Emellett figyeljünk oda a felszereltségre! Mivel egy kész autót veszünk, nem tudjuk személyre szabni az extrák listáját. Viszont a nagy kínálatból jó eséllyel találhatunk olyat, ami közel áll az elképzeléseinkhez.

Ne feledkezzünk meg a rejtett költségekről sem! Ilyenek lehetnek a külföldről behozatal költségei, a hazai forgalomba helyezés, esetleges szervizelés, nem várt javítások. Ezekkel is kalkuláljunk a büdzsé összeállításánál.

Végül javaslom, hogy ha biztosra akarunk menni, forduljunk autóimportőr céghez, mint amilyenek mi is vagyunk. Nálunk hatalmas tapasztalat van németországi autók vásárlásában, minden folyamatot profi módon, megbízhatóan viszünk végig, az ügyfél helyett is. Így garantáltan jó autót kap kézhez, a lehető legkedvezőbb áron, macera nélkül.

Megéri-e autót hozni Németországból

Zsolt: Utolsó témaként, talán a legfontosabb kérdés: megéri autót hozni Németországból?

KP: Ez valóban egy érdekes és sokakat foglalkoztató kérdés. Alapvetően azt mondanám, hogy bizonyos esetekben megérheti Németországból autót importálni, de ezt mindig az adott helyzet dönti el. Fontos alaposan átgondolni a költségeket és a kockázatokat is.

Zsolt: Mik azok a fő szempontok, amiket érdemes figyelembe venni, mielőtt belevágunk egy németországi autóvásárlásba?

KP: Az első és legfontosabb, hogy alaposan nézzünk körül a hazai piacon. Ismerjük meg, milyen áron, milyen állapotú, felszereltségű autókat lehet itthon megvásárolni. Csak akkor érdemes külföldre kacsintgatni, ha itthon tényleg nem találunk megfelelőt.

A második szempont az utazás és a kinti tartózkodás költsége. Vonattal, busszal, repülővel vagy autóval utazunk? Mennyi időt kell kint töltenünk? Szállás, étkezés, helyi közlekedés - ezek mind pluszban vannak az autó árához képest.

Aztán ott vannak a hazahozatal költségei. Ideiglenes német rendszám, biztosítás, esetleg szállítás, ha az autó nincs olyan állapotban, hogy hazavezessük. Itthon pedig a műszaki vizsga, eredetiségvizsgálat, forgalomba helyezés, rendszámtábla költségei.

Szóval sok minden van, amit bele kell kalkulálni. Nem elég csak az autó hirdetési árát nézni.

Zsolt: Körülbelül milyen pluszköltségekkel kell számolni a német autó árán felül?

KP: Ez nyilván függ a konkrét helyzettől, de nagyjából a következőkkel érdemes kalkulálni:

  • Utazás oda-vissza: 100-200 ezer Ft (útiköltség, szállás, ellátás)
  • Ideiglenes német rendszám, biztosítás: 60-80 ezer Ft
  • Hazaszállítás (ha nem tudjuk hazavezetni): 200-250 ezer Ft
  • Műszaki vizsga itthon: 20-30 ezer Ft
  • Eredetiségvizsgálat: 20 ezer Ft
  • Forgalomba helyezés, rendszámtábla, illetékek: 100-150 ezer Ft

Tehát durván 500 ezer - 1 millió forint plusszal simán lehet számolni az autó vételárán felül. Persze ez egy nagyon általános becslés, a pontos összeg az adott szituációtól függ.

Zsolt: Vannak olyan autótípusok, évjáratok, amelyeknél jobban megéri a külföldi vásárlás?

KP: Általánosságban azt mondanám, hogy a fiatalabb, 5-10 éves prémium kategóriás autóknál lehet nagyobb a potenciális előny. Egy Audi, BMW, Mercedes esetében akár milliókat is spórolhatunk a németországi vásárlással, ha szerencsénk van.

A másik véglet az idősebb, 10-15 éves kisautók. Ezeknél annyira nem nagy az árkülönbség, hogy megérje a macerát és a kockázatot bevállalni. Egy 15 éves Opel Corsa vagy Ford Fiesta esetén már alig van különbség a hazai és a német árak között.

A nagy átlagot a 3-8 éves kompakt és középkategóriás autók jelentik, mint a VW Golf, Passat, Opel Astra, Ford Focus, stb. Ezeknél már lehet értelme külföldi vásárlásban gondolkodni, de nagyon oda kell figyelni a fent említett költségekre.

Zsolt: Milyen buktatói, kockázatai lehetnek egy ilyen németországi autóvásárlásnak?

KP: Talán a legnagyobb kockázat, hogy messziről, rövid idő alatt kell dönteni egy használt autó megvásárlásáról. Hiába nézünk meg mindent alaposan, mindig ott a rizikó, hogy valami rejtett hibára csak otthon derül fény.

Ezért is nagyon fontos, hogy ne csak egy kiszemelt autóért menjünk ki. Legyen 3-4 lehetőség felkutatva, hogy ha az első választás mégsem jön be, tudjunk váltani.

A másik tipikus buktató a papírmunka. Egy külföldön vásárolt autónál bizony nagyon oda kell figyelni, hogy minden dokumentum rendben legyen, ne legyen a kocsinak rejtett története, hitele, büntetése. Ebben sokat segíthet, ha megbízható kereskedőtől, és nem magánszemélytől vásárolunk.

Zsolt: Összegezve tehát mikor érdemes belevágni egy németországi autóvásárlásba?

KP: Összefoglalva a következőket javaslom átgondolni:

  1. Nézzük meg alaposan a hazai kínálatot, árakat, hogy lássuk, mennyi a potenciális előny.
  2. Kalkuláljuk ki a járulékos költségeket az utazástól a hazai forgalomba helyezésig.
  3. Fókuszáljunk a 3-10 éves prémium és felső-középkategóriás modellekre, itt a legnagyobb a spórolási lehetőség.
  4. Szánjunk elég időt a kinti keresgélésre, ne egy autóra bazírozzunk rá mindent.
  5. Figyeljünk oda a papírmunkára, az autó előéletére, és lehetőleg megbízható kereskedőtől vásároljunk.

Ha ezeket szem előtt tartjuk, és a matek szerint megéri, akkor bátran vágjunk bele! De ha túl sok a bizonytalanság, a kockázat, akkor ne erőltessük. Legyünk realisták, és ne a mindenáron való spórolás vezéreljen minket.

Zsolt: Nagyon köszönöm a részletes és hasznos válaszokat! Biztos vagyok benne, hogy sok érdeklődőnek segítséget fog nyújtani ez a beszélgetés a döntésben.

KP: Én köszönöm a lehetőséget! Remélem, sikerült egy átfogó képet adnom a témáról, és hogy sok autóvásárló találja majd hasznosnak az elhangzottakat. Mindenkinek azt kívánom, találja meg a számára legmegfelelőbb megoldást, akár itthon, akár külföldön vásárol! És persze mindenkinek balesetmentes közlekedést az új autójával!

regisztraciosado.hu ©️ 2024