Az autó- és motorimport működése: miképp hozhatunk be járműveket Magyarországra?

 

A külföldről történő gépkocsi-behozatal már régóta foglalkoztatja azokat, akik kedvezőbb áron szeretnének hozzájutni használt autókhoz. A tényt sokan ismerik: a külföldről (adott országból) behozott autók ára igencsak olcsóbb az itthon megvásárolható, hasonló típusú gépjárművekhez viszonyítva. A dolog persze nem ismeretlen a szomszédos országokban élők számára sem, hiszen szerb kereskedők például Magyarországtól vásárolnak nagy mennyiségben.

Amikor a hullám megindult, az éppen regnáló kormány a regisztrációs adóval próbálta egyrészt féken tartani a folyamatot, másrészt anyagi szeletet hasítani belőle magának. Lényegében elmondható, hogy mindkét szemponttal elérték a céljukat, a kiskapukat pedig folyamatosan szüntették (és szüntetik) be, így ma már nem is lehet elkerülni a regisztrációs adóval járó kellemetlenségeket.

A statisztikák szerint évente mintegy félszázezer autó érkezik a határon túlról, és a szám az évek múlásával folyamatosan növekszik, köszönhetően a csökkenő regisztrációs adónak. Tény és való viszont az is, hogy a külföldről behozott autóknál nem minden esetben járnak el kellő körültekintéssel, és az így hozzánk került gépjárművek minősége nem éppen a legideálisabb. Problémás az autó állapota, valamint kívánnivalót hagy maga után a biztonság, a környezetvédelem és a megbízhatóság szempontjából is, és az esetek komoly részében még a hazai átlagnál is rosszabb példányok érkeznek hozzánk.

Ettől függetlenül egy jól átgondolt döntés után külföldről lehetséges olyan autót és motort beszerezni, amelynek nemcsak az ára, hanem az állapota is kiváló, és amiről sokáig elmondhatjuk, hogy példás vétel volt.

Manapság a járműimport legnagyobb része az Európai Unió tagországából érkezik, mivel innen a legegyszerűbb a forgalomba állítás. Az adó mértéke több mindentől függ (műszaki tulajdonság, környezetvédelmi osztályba sorolás, az első forgalomba állítás időpontja), az összegről a 2003. évi CX. törvény rendelkezik, amit az évek során többször is módosítottak. Kalkulátor segítségével a befizetendő összeget könnyedén ki tudjuk számolni, ehhez mindössze az autó néhány jellemzőjét kell ismerünk (üzemanyag típusa, hengerűrtartalom, környezetvédelmi osztály, eredeti forgalomba helyezés dátuma és az adóigazgatási eljárás kezdete).

A jelenlegi szabályozások értelmében nincs korlátozás a Magyarországra behozható és forgalomba is helyezhető gépjárművek korára nézve, azonban ezeknek meg kell felelni a környezetvédelmi és a közlekedésbiztonsági követelményeknek.

A járművek után fizetendő általános forgalmi adó mértéke függ attól, hogy új vagy használt autót vásárolunk-e, valamint attól, hogy áfaalanyként vételezünk-e vagy sem. Amennyiben egy magyar vállalkozás vásárol használt autót, úgy az ügylet Magyarországon lesz adóköteles; viszont ha magánszemély utazik ki azért, hogy megvegye az adott járművet, úgy a vásárlás során az adott ország áfa-mértékét számítják fel.

Az Európai Unióban vásárolt járművek első Magyarországi forgalomba helyezésekor természetesen szükség van az adásvételi szerződésre, valamint a személyautó vagy a motorkerékpár okmányaira. Az EU-ból érkező járművet nem szükséges kivonni a forgalomból és ideiglenes rendszámmal ellátni ahhoz,hogy behozhassuk őket, az autó ugyanis átlépheti a határt az eredeti rendszámmal és okmányaival.

Miután az új tulajdonos megszerezte a megyei vámhivatal igazolását arról, hogy a regisztrációs adót megfizették az adott járműre, akkor következhet az utolsó, általánosan ismert lépés. A forgalomba helyezés adminisztrációs költségei és lépései során a tulajdonos megkapja az engedélyt az állandó használatra, ezt követően pedig nincs más hátra, mint élvezni az új vételt minden lehetséges útszakaszon.

külföldi autóbehozatal

 


 

A nem európai uniós tagországból érkező autók és motorok esetén a helyzet az elején bonyolultabb, hiszen azok után vámot kell fizetni, aminek mennyisége a származási ország szerint változik. Személygépkocsit és motorkerékpárt az EU határain belül vámkezeltethetjük a célországban és a beléptetés országában is, azonban mindegyik esetben ugyanazt a vámjogi szabályozást kell alkalmazni.

A vámügyintézés után következik az általános forgalmi adó megfizetése, valamint hogy a dolgok nehezebbek legyenek, jöhet a regisztrációs adó. A költségek itt már olyan magasra rúghatnak, hogy komolyabban el kell gondolkodni az import előtt, és az összkiadásokhoz célszerű hozzászámolni azt is, hogy az engedélyeztetést viszonylag hosszú folyamat, amely sok időnket leköti.

A regisztrációs adó befizetése után a forgalomba helyezés adminisztrációs költségei következnek, ezt követően azonban az autó vagy motorkerékpár már készen áll a bevetésre.

 


 

Érdemes azonban leszögezni, hogy a nem uniós tagországokból érkező autók esetében oda kell figyelni a behozható járművek korára és környezetvédelmi osztályára. Az EGT-országokon kívülről érkező gépjárműveket akkor helyezhetjük például forgalomba, ha azok rendelkeznek az EURO IV szerint jóváhagyással.

Amennyiben az adott gépjármű nem felel meg egyetlen szükséges besorolásnak sem, úgy az nem kapja meg a szükséges engedélyeket, így fáradozásaink hiábavalónak bizonyulnak.